Confederatie Bouw Limburg en Voka – KvK Limburg starten vandaag een spandoekcampagne om technisch talent te promoten. Er zullen 50 spandoeken van 2 op 1 meter verschijnen bij evenveel Limburgse bedrijven, goed voor 100 m² aan techniekpromotie. “
Jong talent naar onze STEM-opleidingen loodsen is een gedeelde verantwoordelijkheid”, zeggen Johann Leten, gedelegeerd bestuurder van Voka – KvK Limburg, en Chris Slaets, directeur van Confederatie Bouw Limburg.
De krapte op de arbeidsmarkt raakt zowat alle ondernemingen, maar technische profielen zijn al langer een knelpunt voor de Limburgse bedrijven. Daarom zetten Confederatie Bouw Limburg en Voka – KvK Limburg een nieuwe campagne op poten om de kansen van technisch talent te benadrukken. Dit thema was vandaag ook één van de gespreksonderwerpen op het
CNC-congres op de campus van het Spectrumcollege in Beringen. Waar er in 2007 nog 9.820 TSO- en BSO-leerlingen actief waren in ‘harde’ richtingen rond wetenschap en techniek, waren dat er in 2017 nog maar 8.046. In Beringen is er wel een lichte stijging. "Om het tekort aan arbeidskrachten weg te werken, is er een mentaliteitsswitch nodig in het onderwijs. Duaal leren moet daarbij de prioriteit zijn, maar dat onderwijsstelsel raakt heel moeilijk ingeburgerd in ons land", zegt Slaets nog.