In de drie middenscholen van het Spectrumcollege in Beringen, Paal en Lummen, komt sinds oktober ongeveer maandelijks een groepje cognitief sterk functionerende (CSF) leerlingen samen in de verrijkingsklas. Het initiatief maakt deel uit van het beleid dat het Spectrumcollege als scholengemeenschap voert voor leerlingen met een groot ontwikkelingspotentieel. In deze Week van de Hoogbegaafdheid zet het Spectrumcollege dat CSF-beleid graag in de kijker.
In het onderwijs wordt steeds duidelijker óók ingezet op leerlingen die cognitief sterk functioneren. En gelukkig maar. Cognitief sterk functionerende leerlingen hebben vaak specifieke onderwijsbehoeften en -uitdagingen, en ook zij hebben natuurlijk recht op onderwijs op maat.
“Leerlingen met een hoog ontwikkelingspotentieel blijven in de klas soms op hun honger zitten,” legt Griet Meert - leercoach van de verrijkingsklas in campus Beringen Middenschool - uit.
“Ze zijn bijvoorbeeld zo snel van begrip dat ze niet altijd voldoende kansen krijgen om het onderste uit de kan te halen en daarbij ook studiestrategieën te ontwikkelen. Dat is natuurlijk wel belangrijk met het oog op de latere studies, maar ook om hen gemotiveerd te houden. Voor leerlingen die in het reguliere schoolaanbod niet voldoende uitdaging vinden, versterkt een verrijkingsaanbod het welbevinden, de motivatie en het vakmanschap.”
Het zijnsluik ontwikkelen
“In onze verrijkingsklas krijgen de leerlingen geen extra vakinhoud aangereikt,” vult leercoach van campus Lummen Elke Goris aan.
“Ze leren dus geen Chinees of kwantumfysica, maar de leerlingen worden wel uitgedaagd om zich te ontwikkelen op cognitief vlak en in hun zijn. In ervaringsgerichte werkvormen verkennen ze hun eigen talenten, ze werken aan een groeigerichte mindset en versterken hun veerkracht, ze leren doorzetten en durven fouten maken. Op een coöperatieve manier verdiepen ze zich ook in de werking van het brein. Zo versterken ze hun metacognitieve vaardigheden en executieve functies en grijpen we de kans om het te hebben over leren leren. Bovendien komen de leerlingen in contact met ontwikkelingsgelijken. Ook dat is heel verrijkend voor hen.”
Zo’n 33 leerlingen van de verschillende middenscholen maken dit schooljaar deel uit van de verrijkingsklas. Leercoach van campus Paal Marieke Stinckens: “De leerlingen komen met veel enthousiasme naar de verrijkingsklas, zelfs al moeten ze de gemiste lessen nadien zelfstandig inhalen. Na enkele sessies horen we al heel mooie dingen uit de leerlingen komen, zoals ‘leren uit je fouten vormt je persoonlijkheid’, of ‘je maakt pas een fout als je er niet uit leert’.”
Scholengemeenschappelijk CSF-beleid
Het Spectrumcollege zet nu al vier schooljaren sterk in op CSF-leerlingen. Pedagogisch coördinerend directeur Tine Bos vertelt: “Sinds enkele jaren bouwen we stapsgewijs aan een aanbod op maat voor CSF-leerlingen. We startten enkele jaren geleden met een verrijkingsklas voor de bovenbouwscholen en vulden dat aanbod het jaar nadien aan met een groep ‘anciens’ - leerlingen die al een jaar de verrijkingsklas volgden. Sinds dit schooljaar is er dus ook een verrijkingsklas in de eerste graad. Dat betekent dat CSF-leerlingen in elke graad van onze scholengemeenschap zo nodig aanspraak kunnen maken op een extern verrijkingsaanbod.”
Al wil dat natuurlijk niet zeggen dat het werk achter de rug is. “We willen blijven inzetten op de professionalisering van ons schoolteam in het herkennen van en inzetten op cognitief sterk functionerende leerlingen, zodat ook zij zich ten volle kunnen ontwikkelen,” besluit Tine Bos.
Dit weekend zijn er opendeurdagen voor de 1ste graad bij Spectrumcollege campus Paal en campus Beringen. Iedereen is er welkom.