Het is de
Week van de Hoogbegaafheid en voor leerlingen met een hogere begaafdheid is een goede begeleiding en aanpak noodzakelijk. Sinds twee jaar heeft het
Spectrumcollege een verrijkingsklas, waar cognitief sterk functionerende leerlingen extra uitgedaagd worden. Die verrijkingsklas brengt leerlingen van Campus Lummen en Campus Beringen Bovenbouw samen, van het derde tot het zevende jaar en omvat alle finaliteiten. Leerlingen worden samen ondergedompeld in metacognitie en veerkracht en krijgen een inhoudelijk aanbod naar keuze.
"Het Spectrumcollege definieert cognitief sterke leerlingen - in navolging van Expertisecentrum TALENT - als leerlingen die qua cognitieve vaardigheden behoren tot de top 10% in vergelijking met leeftijdsgenoten. Cognitief sterke leerlingen zijn bijvoorbeeld snel van begrip, ze kunnen grote denksprongen maken en gemakkelijk abstract denken, ze zien verbanden die andere kinderen niet zien of leren met slechts minimale instructie. Soms behalen deze leerlingen zeer goede resultaten, soms niet (meer). Extra uitdaging versterkt hun welbevinden, motivatie en vakmanschap", zegt pedagogisch coördinerend directeur Tine Bos.
Falen mag
“Falen is voor deze leerlingen moeilijk. Soms werden ze nog niet met een faalervaring geconfronteerd of vermijden ze het. Daarom richten we dit jaar voor hen een tweeledig traject op: enerzijds organiseren we faalontbijtjes waarbij een ondernemer komt vertellen over zijn of haar grootste professionele mislukking. Zo ervaren leerlingen dat mislukking niet het tegenovergestelde is van succes, maar net een wezenlijk onderdeel ervan. Anderzijds krijgen deze leerlingen zelf ook een immense uitdaging voorgeschoteld: ze kregen de opdracht om een beleid rond leervoorsprong te maken voor leerlingen van onze middenscholen in Beringen, Paal en Lummen.”
De leerlingen verdiepten zich daartoe in beleidsvoerend vermogen, stelden vragenlijsten op om de noden, kansen en kennis van leerlingen, ouders, leerkrachten en directies te toetsen, analyseerden die gegevens om vervolgens beleidsaanbevelingen te doen aan de directies van de middenscholen. Dat was een erg spannend moment voor de leerlingen!
"Vooraf spraken we met hun ouders af om het nog spannender te maken: onder die directies zat één acteur die de leerlingen, naast de terechte feedback van directies, ook onterechte feedback zou geven. Niet om hen met opzet pijn te doen, wel om later grondig na te bespreken hoe dat voor hen binnenkomt, hoe het hun motivatie kleurt en welke gezonde of ongezonde strategieën ze inzetten om ermee om te gaan".
Acteur in de klas
“Het was wél nodig om een acteur in te schakelen”, lacht Valerie Vaes die als één van de coaches leervoorsprong meewerkt aan dit project. “Onze directies zijn niet goed in onterechte feedback geven en vinden dat geen prettige rol om op te nemen.”
“Anderzijds waren ouders ook bezorgd dat onterechte feedback van een directie het vertrouwen in de zelfinschatting van hun kind zou aantasten”, vult coach leervoorsprong Stefanie Borgers aan. Intussen hebben de leerlingen de feedback ter harte genomen en proberen ze die doelgericht te integreren in concrete acties voor hun medeleerlingen van de eerste graad.
“Zelf meeschrijven aan een beleid dat voor zoveel jongeren een verschil kan maken, dat vind ik echt nuttig”, getuigt Dean uit het vierde jaar van Campus Beringen Bovenbouw. Pieter uit het zesde jaar geeft dan weer aan dat hij het interessant vond om te voorspellen welke data uit de vragenlijsten kwamen en hoe die toch verschilden van hun initiële verwachting. Leerlingen Finn en Mathias merken op dat meisjes en allochtone medeleerlingen momenteel ondervertegenwoordigd zijn in de verrijkingsklas en willen zowel leerkrachten als ouders ondersteunen om signalen van sterk functioneren op te pikken, ook als de schoolresultaten (nog) geen goede weerspiegeling zijn van het potentieel van de leerling.
Directeurs Yves Timmermans en Peter Bogaerts prijzen de moed van deze leerlingen om zo’n opdracht op te nemen en alle partijen in het onderzoek te betrekken. Directies Bregt Proost en Christine Grauwels kijken met bewondering naar de sterke visie die in de beleidsadviezen klinkt. Intussen zijn er vijf coaches leervoorsprong aan de slag met drie verrijkingsklassen in de bovenbouw en kijkt men ernaar uit die transfer ook naar de middenscholen te maken. Het werk van deze leerlingen mobiliseert iedereen om er nog grondiger mee aan de slag te gaan.
Wil je ook meewerken aan deze verrijkingsklas, komen luisteren tijdens een faalontbijt of net jouw professionele mislukking met de leerlingen delen? Neem dan contact op via verrijkingsklas
spectrumcollege.be