Cognitief sterke leerlingen krijgen op GO! A-Maze in Beverlo de nodige aandacht. Vaak wordt gedacht dat deze leerlingen er vanzelf komen, dat ze met hun sterke cognitieve potentieel geen ondersteuning nodig hebben en dat het secundair onderwijs voldoende uitdaging biedt. Bij A-Maze weten ze dat dit niet zo is, deze leerlingen hebben heel diverse zorgnoden, en daar gaan ze bij A-Maze mee aan de slag. Sinds dit schooljaar heeft A-Maze met
Tamara Straetemans een coördinator hoogbegaafdheid in huis.
"Tamara heeft individuele gesprekken met cognitief sterke leerlingen om te kijken waar hun noden liggen, ze zit mee aan tafel bij overleg met ouders en externen. Daarnaast zorgt ze ervoor dat de kennis rond hoogbegaafdheid verspreid wordt over het hele team. A-Maze doet al sinds de opstart aan professionalisering rond cognitief sterke leerlingen. De school organiseert regelmatig pedagogische studiedagen en vormingen om ervoor te zorgen dat het hele team kennis heeft rond meer- en (uitzonderlijke) hoogbegaafdheid en wilt er op die manier voor zorgen dat elke teamlid minstens een basiskennis heeft", zegt
directrice Annelies Havermans.
De aanpak voor hoogbegaafde leerlingen op A-Maze is gebaseerd op het differentiatiemodel van talent en begaafdheid van Gagné, dat ervan uitgaat dat een aangeboren potentieel niet vanzelf tot mooie prestaties gaat leiden, maar ontwikkeld kan worden via een leerproces. Dat leerproces kan zowel gestimuleerd als belemmerd worden. Bij A-Maze willen ze het leerproces van al de leerlingen stimuleren.
"En daarbij moeten we kijken wat die leerlingen nodig hebben. Elke hoogbegaafde leerling is anders, met diverse noden en verschillende interesses en daarom hebben wij geen standaardaanbod voor deze leerlingen".
Wel maken ze op A-Maze gebruik van een stappenplan om een gepaste aanpak te voorzien voor elke leerling. Het gamma aan interventies op A-Maze is heel breed – van binnenklasdifferentiatie en (vak)versnellingen tot flexibele trajecten – waaruit doordacht gekozen wordt voor de meest passende aanpak. Bij die keuze worden leerling en ouders ook steeds betrokken zodat de uiteindelijke keuze voor iedereen goed voelt.
“Na elke interventie blijven we ook de vinger aan de pols houden om weer te schakelen als het nodig is, wat bij deze doelgroep absoluut nodig is. Bij A-Maze vinden we het groeiproces uiterst belangrijk, iedereen moet elke dag de kans krijgen om te ontwikkelen en te leren. Iedereen is ook anders, heeft andere interesses, andere doelen en andere noden. We willen voor elke leerling kijken naar wat er nodig is om tot groei en ontwikkeling te komen, en onze aanpak voor cognitief sterke leerlingen past daar helemaal bij", zegt de directrice nog.