Het is Weekend van de Klant en op verschillende plaatsen worden de klanten extra in de watten gelegd met een klein extraatje. Het is een jaarlijkse actie waarbij de kracht van de lokale handelaar wordt onderstreept. “Consumenten willen vertrouwen, beleving en nabijheid. Lokale besturen moeten die basis garanderen.” Met die boodschap openden UNIZO, Comeos en UCM de negende editie van het Weekend van de Klant. Duizenden handelaars en consumenten vieren dit weekend in heel België het plezier van fysiek winkelen.
“Uit onze nieuwe bevraging bij meer dan 4.500 consumenten blijkt het vertrouwen in de Belgische fysieke winkels nog steeds zeer hoog ligt. Dat vinden ze helaas niet vaak bij de Aziatische webshops”, zegt Pascal De Greef, CEO van Comeos.
“Meer dan de helft van de respondenten had al een slechte ervaring met aankopen via Aziatische webshops; van slechte kwaliteit tot zelfs oplichting, wat in schril contrast staat met onze eigen winkels”, vult Bart Buysse, gedelegeerd bestuurder van UNIZO aan.
Winkelen blijft een beleving
Het Weekend van de Klant is uitgegroeid tot het feest van zowel de handelaar als de klant: 79 procent van de consumenten plant te gaan shoppen tijdens dit weekend. En dat doen ze nog steeds het liefst fysiek. Uit de bevraging blijkt dat 58 procent van de mensen offline shoppen nog steeds boven online winkelen verkiest. Slechts 6% verkiest het online boven het offline. Een combinatie van de twee kan 35% van de bevraagden bekoren. Dit komt vooral door het sociale contact (30%), de persoonlijk aanpak (43%) en leuke extraatjes door de klantenkaart (48%).
En dat fysiek winkelen vinden mensen nog steeds het leukst in eigen stad of gemeente. Al gaat een kwart van de mensen nog liever wat verder naar een grotere shoppingsstad.
Oproep aan lokale besturen
"Goede parkings, een fijne mix van ketens en zelfstandigen, netheid, veiligheid en sfeer blijken uit onze bevraging de essentiële succesfactoren voor consumenten wanneer ze fysiek gaan winkelen. Wij roepen dan ook op om hier maximaal in te investeren om zo te zorgen voor aantrekkelijke winkelgebieden. Want een sterk handelsbeleid is geen bijkomstigheid, het is een absolute noodzaak. Consumenten tonen dat ze lokaal en duurzaam willen shoppen, het is aan de overheden om hiervoor de nodige voorzieningen te treffen. In het belang van dat bestuur zelf, de lokale handelaars en de consumenten. Een win-win-win.”, klinkt het vanuit de organisatie van Weekend van de Klant. (foto's Gust Ischen)