Met de plaatsing van de nieuwe brug in Tervant is De Vlaamse Waterweg weer een stapje dichter bij de realisatie van hun megaproject om al de bruggen over het Albertkanaal te verhogen. Het Albertkanaal is immers een transport-economische slagader, een cruciale hinterlandverbinding tussen de haven van Antwerpen, Limburg, de Antwerpse Kempen en de Luikse regio. “Met de opwaardering van 
het Albertkanaal willen we de binnenvaart nog sterker naar voor schuiven als duurzaam en efficiënt 
alternatief voor het wegvervoer. Het is echter noodzakelijk om alle bruggen over het Albertkanaal te 
verhogen, want ook hier geldt de regel van de zwakste schakel: zo lang niet alle bruggen zijn verhoogd, 
kan het rendement van de al verhoogde bruggen niet ten volle worden benut. Dit weekend zijn we weer 
een stapje dichter bij dat einddoel”, benadrukt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken 
Lydia Peeters. 
“Intussen zijn 55 van de 62 bruggen al verhoogd en zijn 7 andere bruggen in 
uitvoeringsfase. In 2023 zal het varen met vier lagen containers een feit zijn: een gunstig perspectief 
voor ondernemers en bevrachters.”
Ook de oude vierendeelbrug van Paal-Tervant had een te beperkte doorvaarhoogte voor de moderne 
binnenvaart. De Vlaamse Waterweg nv bouwt daarom een nieuwe, hogere brug. 
“De afgelopen maanden werd heel wat voorbereidend werk gedaan. De stalen boogbrug werd in het 
werkhuis klaargemaakt en in stukken naar een montageterrein langs het Albertkanaal vervoerd. De 
brug is immers te groot om over een grote afstand in haar geheel te vervoeren. Op het montageterrein 
werden de verschillende delen aan elkaar gemonteerd. Tijdens die voormontage werden op beide 
kanaaloevers ook de landhoofden gebouwd, waarop de brug zal rusten”, vertelt Chris Danckaerts, 
gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg nv. 
“Omdat de nieuwe brug op dezelfde plaats 
als de huidige brug wordt gebouwd is de Beverlosesteenweg sinds 6 september 2021 voor negen 
maanden onderbroken om de bestaande vierendeelbrug te kunnen vervangen. Op 12 september 2021 
werd de oude brug afgebroken. En vandaag is de nieuwe brug vakkundig op de landhoofden geplaatst.”
“Met de nodige precisie werd de 1000 ton stalen boogbrug op haar definitieve plaats gelegd. Je kan je 
voorstellen dat dat helemaal geen evidentie was. Nu de brug op haar plaats ligt, is een belangrijke 
mijlpaal bereikt en is de laatste rechte lijn naar oplevering ingezet. De brug wordt nu verder afgewerkt 
zodat ze zonder tegenslagen tegen midden juni 2022 open kan voor het verkeer”, aldus minister 
Peeters. 
De nieuwe brug krijgt in beide rijrichtingen één rijstrook voor het gemotoriseerd verkeer. 
Fietsers verwennen we met brede fietspaden die afgescheiden zijn van de rijweg zodat zij op een veilige 
en comfortabele manier het kanaal kunnen oversteken. (foto's De Vlaamse Waterweg)