Afgelopen weekend werd het bekende
'ijzeren brugje' tussen de Stationstraat en de Steenstortstraat afgebroken. De werken aan
spoorlijn Mol-Hasselt zijn al een tijdje aan de gang en verlopen momenteel op schema.
"Momenteel zijn er ruim 1.100 palen van de in totaal 1.250 palen geplaatst. Ongeveer 53 km van de in totaal 58 km aan bovenleiding is geïnstalleerd/afgerold en +/-280 km aan kabels en draden van de in totaal 300 km kabels/draden zijn afgerold. Ter info: de rijdraden van de bovenleiding zijn intussen afgerold van Hasselt tot Mol (op de zones van de bruggen in Beringen na, dit zal in 2022 gebeuren). Maar opgelet: afgerolde draden wil niet zeggen dat de bovenleidingswerken klaar zijn, er zijn dus nog verschillende werkzaamheden nodig. Volgens de huidige planning zal de 38 km lange spoorlijn geëlektrificeerd zijn tegen eind 2022 waarna de treinen er elektrisch kunnen rijden", zegt
Frédéric Petit van Infrabel.
Het Limburgse spoorwegnet zal dan volledig elektrisch zijn voor wat de reizigerslijnen betreft. De totale geraamde investering voor deze elektrificatiewerken bedraagt 52,2 miljoen euro waarvan het Vlaams Gewest een deel (14,7 miljoen euro) bijdraagt. (foto Gust Ischen)