Ongeveer drie jaar geleden is Infrabel gestart met de
elektrificatiewerken voor de
spoorlijn Hasselt-Mol. Die werken lopen gefaseerd en volgens planning verder tot eind dit jaar. In het kader hiervan worden er dit jaar in Beringen
vier bruggen verhoogd en/of aangepast. Dit weekend startte Infrabel met de afbraak van de eerste brug, die van de
Stationsstraat. Door deze werken is er dit weekend geen treinverkeer mogelijk tussen Hasselt en Leopoldsburg (in beide richtingen). De NMBS legt vervangbussen in op het traject.
Werken brug Stationstraat:Vandaag werd eerst het wegdek van de brug opgebroken en vervolgens werd de overblijvende stalen structuur doorgesneden en gehesen met een kraan (foto hierboven). Aansluitend worden in de nacht van zaterdag op zondag de brugpijlers afgebroken. Daarna wordt gestart met het opruimen van het betonpuin.
De nieuwe brug komt op dezelfde plaats als de huidige brug waardoor de weg gedurende de periode van de werken onderbroken zal zijn voor voetgangers, fietsers en voertuigen. Er wordt plaatselijk een omleiding voorzien. Deze werken duren ongeveer tot deze zomer. Op 10 januari zijn de nutsleidingwerken gestart.
Brug Steenstortstraat:
De borstwering van de fietsbrug in de Steenstortstraat wordt aangepast zodat er gesloten panelen - als veiligheidsmaatregel - boven de bovenleiding geplaatst kunnen worden. Ze verhinderen dat objecten door de borstwering kunnen worden gestoken die de bovenleiding kunnen raken. De werken aan de brug Steenstortstraat zullen gebeuren in het najaar. Hier gaat het enkel om het aanpassen van de borstwering dus de hinder zal beperkt zijn.
Brug Zandstraat:
De huidige fietsbrug in de Zandstraat wordt vervangen door een nieuw exemplaar. De nieuwe brug komt ten zuiden van de bestaande brug, centraal tussen de Sint-Catharinastraat en de Schutterstraat. De brug zal een bredere doorgang hebben. De huidige brug blijft in dienst totdat de nieuwe klaar is. De werken aan de werken aan de Zandstraat zullen in april-mei starten. De nieuwe brug wordt naast de bestaande gebouwd. Zo blijft de bestaande brug in dienst tot de omschakeling in september.
Brug Koerselsteenweg:
De brug op de Koerselsesteenweg wordt vervangen door een nieuwe. Die wordt geconstrueerd in beton en zal bestaan uit 2 overspanningen. De breedte van de brug wordt vergroot, hierbij wordt de rijweg fysiek afgescheiden van voet- en fietspaden. Er wordt gestreefd naar een zo kort mogelijke bouwperiode met hinder voor het verkeer op de Koerselsesteenweg. Daarom zal de brug in eerste instantie naast de bestaande brug gebouwd worden en vervolgens - na de afbraak van de bestaande brug - ingeschoven worden in oktober. De nutsleidingswerken zijn eind januari gestart, in maart beginnen de werken ter hoogte van de brug. (foto's Patrick Cosemans)