Het Agentschap Wegen en Verkeer renoveert vanaf maandag 8 juni een volgend gedeelte van de E313 in Limburg. Vanaf het complex Beringen in de richting van Antwerpen wordt de snelweg in
beide rijrichtingen vernieuwd over een afstand van ongeveer 2,3 kilometer. Plaatselijk worden ook extra pechhavens voorzien, om eventueel op termijn gebruik te maken van de pechstrook als dynamische spitsstrook. Meteen worden er ook twee bruggen over de autosnelweg gerenoveerd.
Het huidige wegdek van de E313 ter hoogte van Beringen is aan vervanging toe. Daarom wordt deze zone dit jaar grondig aangepakt. De snelweg wordt richting Antwerpen over een afstand van 2,3 kilometer uitgebroken en terug opgebouwd op een nieuwe fundering, dit in beide rijrichtingen. De bovenste laag van de weg wordt voorzien in uitgewassen doorlopend gewapend beton. Dit materiaal is duurzamer dan asfalt met het oog op het vele zware verkeer op de route.
Het verkeer zal er na deze renovatie nog steeds over twee rijstroken rijden in elke richting. De infrastructuur is er in principe voldoende breed om een dynamische spitsstrook aan toe te voegen.
Voor het zover is, onderzoekt een milieueffectenstudie (project-MER) tot 2021 eerst nog de effecten op mens en omgeving van zo’n eventuele spitsstrook tot het complex Ham. In dat opzicht worden tijdens de renovatie dit jaar wel al enkele pechhavens aangelegd.
De werken zullen ongeveer vier maanden duren.
"Eerst vernieuwen we de rijstroken richting Antwerpen en vervolgens de rijstroken richting Hasselt.
Verkeer op de snelweg blijft mogelijk, maar moet ter hoogte van de werfzone in beide richtingen over twee versmalde rijstroken via doorsteken in de middenberm.
Per fase worden de op- en afritten van het complex 26 Beringen om de beurt voor 1,5 maand afgesloten. Er loopt telkens een omleiding via complex 25a Tessenderlo.
Tijdens de brugrenovaties is er enkel beurtelings verkeer mogelijk, met tijdelijke verkeerslichten", zegt Wegen en Verkeer Limburg.