Bionerga kreeg vorige week een subsidie van 200.000 euro om een project rond waterstof uit te werken. Samen met de verbrandingsoven wil Bionerga in Beringen een energiehub rond waterstof uitbouwen.
De energie uit wind of zon kan op dit moment opgeslagen worden in batterijen bijvoorbeeld voor toepassingen in elektrische wagens. Maar deze batterijen zijn nog groot en zwaar en hebben een beperkte actieradius. Een piste die aan populariteit wint, is waterstof (H2). Bionerga zet hernieuwbare bronnen zoals zon, biomassa en wind om in elektriciteit en warmte. Deze elektriciteit kan op haar beurt gebruikt worden om waterstof aan te maken.
Bionerga wil nu nog een stap verder gaan door werkingsconcepten te onderzoeken die het verdelen van deze groene waterstof meer kostenefficiënt maken.
“Bionerga zet sinds haar ontstaan in op hernieuwbare energie. Op dit moment is het investeren in waterstof pionierswerk. Je kan een afwachtende houding aannemen maar wij kiezen om het voortouw te nemen”, aldus
Philip Peeters, CEO van Bionerga.
“Door in te spelen op energie- en grondstofefficiëntie, het gebruik van hernieuwbare energie, duurzame mobiliteit (personen- en goederenvervoer) en een duurzame productie kan dit project een belangrijke bijdrage leveren aan de provinciale ambitie om tegen 2050 Limburg volledig klimaatneutraal te maken. Bovendien sluit het perfect aan bij de strategische visie van het SALK om de Limburgse ambitie inzake klimaatneutraliteit om te zetten in duurzame welvaartsgroei en duurzaam ondernemerschap", ”,zegt gedeputeerde van
Economie Frank Smeets. “Na de onderzoeksfase moet het mogelijk zijn om tegen een competitieve prijs groene waterstof te leveren aan industriële gebruikers.
Eerst wordt onderzocht of een station (350 bar) voor bussen en trucks haalbaar is. Daarom wil Bionerga de financiering rondkrijgen voor 2 huisvuilophaalwagens met H2-brandstofcellen of H2-verbrandingsmotor die hier kunnen tanken. Vrachtwagens die het huisvuil ophalen zijn typische voorbeelden met een verhoogde uitstoot omdat ze regelmatig starten en stoppen. Groene mobiliteit introduceren op dergelijke voertuigen heeft dus grote voordelen.
Bovendien heeft Limburg dan niet alleen een eerste waterstoftankstation maar kan het bovendien uitpakken met een goedkoper betankingsconcept dan de traditionele H2-tankstations.
"Indien er meer gebruikers zijn dan kunnen de kosten per kilo H2 aanzienlijk gedrukt worden. Zo wordt het voor de Limburgers betaalbaarder. Want hier knelt vandaag het schoentje. Op dit moment rijden er weinig voertuigen op waterstof. Er zijn weinig tankstations waardoor particulieren niet geneigd zijn H2-voertuigen aan te schaffen. Investeren in tankstations met waterstof is daardoor weinig populair omdat er te weinig H2-voertuigen zijn. Dit project kan ervoor zorgen dat deze "kip of ei"-situatie op langere termijn doorbroken wordt", zegt Frank Smeets nog.
In Limburg, en bij uitbreiding in België, zijn heel wat bedrijven gevestigd die waterstof consumeren (o.a. metaalindustrie, chemie). Als dit proefproject in Beringen zijn effect bewijst op beperkte schaal, dan kan dit vrij snel een hefboom zijn voor meer energiehubs en de bijhorende hogere capaciteits-ontwikkeling.
De energiehub Beringen zou het eerste H2-micronetwerk zijn in België dat bovendien strategisch gelegen is. De hub op Ravenshout situeert zich vlakbij een groot H2-distributienet, het tweede grootste bedrijventerrein van Limburg, de E313 en het Albertkanaal.
“Het lokaal netwerk kan op termijn uitgroeien tot transregionale netwerken door connectie met het bestaande grijze distributienet, dat hierdoor geleidelijk kan vergroenen. Dit is met andere woorden een eerste stap in een project dat nog heel wat toekomstig groeipotentieel heeft. Met wat geluk wordt Limburg zo binnen enkele jaren de bakermat van de waterstofeconomie”, besluit gedeputeerde Frank Smeets.