Vlaams minister van Landbouw Hilde Crevits heeft het startschot gegeven van de
Zomer van de Korte Keten. Tot eind september zijn er in Vlaanderen tientallen activiteiten waarbij de lokale boer en zijn producten in de kijker worden gezet. De coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat de Vlaming de lokale landbouwproducten heeft herontdekt. Meer dan 8 op de 10 boeren die aan rechtstreekse verkoop doen, ziet zijn of haar aantal klanten stijgen. Minister Crevits neemt de volgende maanden nieuwe initiatieven om van deze positieve trend een duurzame evolutie te maken.
Ook in Beringen zien we die trend: bij Hoeve Costermans, Hoeve Machiels, de Wintershoeve en de Stalse Schans waren er door de coronacrisis nieuwe klanten.
De coronacrisis zorgt voor een
herontdekking van lokale voeding en lokale landbouwproducten. Nooit trokken zoveel Vlamingen naar de boer om de hoek voor hun inkopen. Ook de boeren hebben de meerwaarde van lokaal verkopen (her)ontdekt. Uit een bevraging van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) gaf bijna 7 op de 10 van de producenten aan een hogere omzet te hebben en meer dan 8 op de 10 zegt nu meer nieuwe klanten te hebben dan normaal. In het begin van de crisis steeg de omzet in de korte keten met bijna 30%. Ook nadien bleef het aantal bezoekers op een hoger peil.
Een week van de korte keten met drukbezochte activiteiten en evenementen zat er dit jaar niet in door de coronacrisis. In de plaats komt er een heuse Zomer van de Korte Keten.
"De hele zomer lang, tot eind september, zetten we de lokale boer en zijn of haar producten in de kijker in Vlaanderen. Er zijn smulfietstochten, rondleidingen bij wijnboeren, workshops en heel wat degustaties", zegt minister Crevits. Zo wil Vlaams minister van Landbouw samen met VLAM de Vlaamse consument vertrouwder maken met de verschillende vormen van rechtstreekse verkoop om op die manier voor een fijne belevenis te zorgen met lekkere en lokale producten.