Door de aanhoudende droogte en de stijgende temperaturen neemt het brandgevaar in Limburg toe. Daarom werd in overleg met
Natuur en Bos, opgeschaald naar
risicocode geel. Dat betekent dat natuurbeheerders en brandweer extra waakzaam zijn voor mogelijke branden in natuurgebieden.
Volgens de provinciale dienst Noodplanning en Crisisbeheer kan deze opschaling mogelijk van korte duur zijn, aangezien er de komende dagen neerslag wordt voorspeld. Toch blijft voorzichtigheid geboden.
Ook burgemeester Stijn Van Baelen vraagt de inwoners om alert te blijven. In een videoboodschap op Facebook wijst hij niet alleen op de vele tips die de voorbije dagen werden gedeeld om de hitte draaglijk te houden, maar ook op het belang van zorg voor elkaar.
"Er zijn al heel wat tips geventileerd om het hoofd koel te houden, maar ik wil als burgemeester toch ook de nadruk leggen op de nood om niet alleen voor jezelf te zorgen, maar ook voor je buur", zegt hij. "Want wij Bocholtenaren, wij zien mekaar graag."
De oproep richt zich vooral tot het ondersteunen van kwetsbare personen, zoals ouderen, zieken en alleenstaanden, die het tijdens deze warme dagen extra moeilijk kunnen hebben.