Een gezellige drukte in de klassen van basisschool De Vlieger in Kaulille elke ochtend, behalve op maandag, wanneer de leesvrijwilligers tussen 8.45 en 9.15 uur samen lezen met de leerlingen. Met 27 zijn ze, en gemotiveerd werken ze aan het verhogen van de leesvaardigheid én het leesplezier van de kinderen. Afgelopen december verzamelden ze op de Winterfair ongeveer 1.000 euro in, en kregen ze daarbovenop giften van 800 euro. Met dat geld kochten ze nieuwe kinderboeken aan, die alvast erg goed onthaald werden.
Zo’n zeven jaar geleden begon Marcella, toen nog leerkracht bij De Vlieger en ondertussen gepensioneerd, met het laten langskomen van leesvrijwilligers in haar klas. Al snel merkte ze dat het leesniveau van de kinderen veel vlotter omhoogging. Gaandeweg werd de groep leesvrijwilligers, die vooral bestaat uit grootouders of gepensioneerden, groter en groter en werd het een vaste waarde van de basisschool. Carine, ook een leesvrijwilliger en mede-initiatiefneemster, gaat elk jaar op fietsvakantie met Marcella en samen hadden ze het over het feit dat er nood was aan meer leesboeken. ‘Samen kwamen we op het idee om zelf-gehaakte bladwijzers te verkopen op de Winterfair in Kaulille’, vertelt Marcella. ‘Dankzij de hulp van de andere leesvrijwilligers en het creagroepje van Femma verkochten we meer dan 100 bladwijzers. We hebben ook heel wat giften mogen ontvangen. Met het totale bedrag, van ongeveer 1.800 euro, zullen we nu nieuwe kinderboeken aankopen.’
De selectie van die nieuwe kinderboeken wordt zorgvuldig gedaan. Doordat ze de nodige ervaring heeft als voormalig leerkracht weet Marcella heel goed welke kinderboeken geschikt zijn en welke minder. Ze selecteert fictieve verhalen, maar ook weetboeken, en zelfs dyslexievriendelijke boeken. De eerste lading werd alvast enthousiast onthaald bij de kinderen. Maar hoe gaat zo’n leesmoment nu juist concreet in zijn werk? ‘We komen aan om 8.40 uur op de speelplaats, waar juf Veerle ons staat op te wachten’, aldus Carine. ‘Zij heeft ons al van in het begin goed begeleid. Elke leesvrijwilliger heeft een vast groepje kinderen. Wij kennen onze kinderen dus goed, en zij ons ook. Gedurende het leeshalfuurtje komt elk kind heel vaak aan bod, waardoor ze veel meer en sneller leren lezen. In tegenstelling tot in een grote klas, waar ze vaak maar weinig tijd hebben en slechts een enkele zin lezen.’
In het begin begeleidden de leesvrijwilligers enkel de zwakkere lezertjes, maar ook de sterke lezertjes hadden behoefte aan extra leesmomenten. ‘Bij hen kan je meer focussen op de inhoud en hen moeilijkere woorden aanleren, bijvoorbeeld’, zegt Marcella. De leesvrijwilligers lezen echter niet alleen met de kinderen, ze prikkelen hen ook. ‘Bij een detectiveverhalen pauzeer ik bijvoorbeeld even en vraag hen dan wat zij denken dat er zal gebeuren. Of ik vraag hen achter hun mening over een bepaalde situatie. Zo wakker je hun fantasie en nieuwsgierigheid aan. Het juiste boek vinden is ook heel belangrijk. Eén goed boek kan je voor altijd aan het lezen krijgen.’
Maar wat vinden ze nu eigenlijk het mooiste aan leesvrijwilliger zijn? ‘De goesting van de kinderen. We hebben praktisch iedereen mee en dat is geweldig’, zegt Carine. ‘Mijn allereerste leeskindje herkent mij nog steeds en geeft mij altijd een knuffel wanneer hij mij ziet. Dan schieten de tranen in mijn ogen. De band die je met de kindjes opbouwt, daar doe je het voor.’ Dat beaamt Marcella. ‘Ze krijgen echt een halfuur bijna individuele aandacht. Ze zien ons daardoor ook als een vertrouwenspersoon en vertellen ons vanalles.’
De groep leesvrijwilligers is zelf ook erg hecht, en geeft elkaar tips en wisselt ervaringen uit met bepaalde boeken, altijd met een kop koffie na het leesmoment. ‘We zijn een groep vrienden geworden’, zegt Carine. Daar is directrice Annick Bergs blij om. ‘It takes a village to raise a child, zegt men. But it also takes a child to raise a village. Rondom een school kan je een hele gemeenschap vormen, en dat zie je hier heel mooi gebeuren. We zijn heel dankbaar dat de leesvrijwilligers zich zo inzetten voor onze leerlingen. Je leesplezier kan alleen maar vergroten wanneer je graag leest. En wanneer lees je graag? Als het je geen moeite kost. Maar je wordt alleen maar beter door veel te lezen. De leesvrijwilligers zorgen hiervoor en het is mooi om te zien hoe de leerlingen door hen er nu naar uitkijken om te lezen.’
Delia Filippone