Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) gaat het kruispunt in Kaulille herinrichten. Daarover wordt
op maandag 7 november om 20u in De Kroon in Kaulille een informatievergadering georganiseerd waarop alle geïnteresseerden welkom zijn.
Het complexe 6-armige kruispunt wordt omgevormd tot een ovonde
waarbij de Lillerbaan wordt losgekoppeld. Rondom de ovonde komen vrijliggende fietspaden en oversteekplaatsen. Dat moet het kruispunt overzichtelijker en veiliger maken en de doorstroming verbeteren. Om het project te realiseren zijn er grondverwervingen nodig.
De werken starten ten vroegste medio 2024, zegt het AWV.
AWV wil het kruispunt overzichtelijker maken, de fietsveiligheid vergroten en de algemene doorstroming verbeteren. Verschillende scenario’s en alternatieven zijn onderzocht. De opties met verkeerslichten (onvoldoende veilig) of het afsluiten van een zijtak (geen aanvaardbaar alternatief via andere wegen) werden niet weerhouden. Ook verschillende kruispuntontwerpen werden bekeken, waarbij veel aandacht ging naar de afwikkeling van vrachtverkeer richting de KMO-zone.
Een ovonde - een ovale rotonde - met 5 armen kwam als beste oplossing uit de bus.
Twee ontwerpkeuzes vallen daarbij op. De Bosschelweg zal rechtstreeks aansluiten op de rotonde en niet langer op de Kaulillerdorp.
De Lillerbaan blijft losgekoppeld van de ovonde en uitgewerkt als een apart T-kruispunt met de Steenweg op Kleine-Brogel. Het nieuwe kruispunt met de Lillerbaan wordt compacter en zal op voldoende ruime afstand van de ovonde liggen zodat verkeer naar de Steenweg op Kleine-Brogel vlot mogelijk blijft. Om de doorstroming te faciliteren krijgt de Steenweg een invoegstrook waarbij invoegen vanaf de Lillerbaan in twee tijden kan.
Daardoor verdwijnt de linksafslagstrook van de Steenweg op Klein- Brogel naar de Lillerbaan voor verkeer van Kleine-Brogel naar Sint-Huibrechts-Lille. Dat verkeer moet verplicht eerst de ovonde nemen.
Aan weerskanten van de Lillerbaan komen langsparkeerplaatsen ter hoogte van de aansluiting met de N747.
AWV wil de fietspaden vrijliggend rond de ovonde aanleggen, met een verharding of groenzone tussen de rijweg en het fietspad. Op de 5 armen van de ovonde en op de Lillerbaan komen gebundelde oversteekplaatsen voor fietsers en voetgangers. Voor fietsers gaat het meestal om enkelrichtingsoversteekplaatsen. Tussen het T-kruispunt met de Lillerbaan en de ovonde komt wel een oversteekplaats waar fietsers in beide richtingen kunnen oversteken. De 2 fiets- en voetgangersoversteken op de Steenweg Kleine-Brogel gebeuren bovendien via een middeneiland zodat oversteken in twee tijden kan.
Het middeneiland van de ovonde wordt ingericht als bufferbekken. De ruimte tussen Kettingbrugweg en Lillerbaan kan dienst doen als
belevingsplein. Waar mogelijk komen groenvakken.
In de projectzone zal rioolbeheerder Fluvius een gescheiden riolering aanleggen om regen- en afvalwater apart op te vangen en af te voeren. Elke eigenaar in de projectzone moet op eigen perceel zorgen voor een gescheiden afvoer van afval- en regenwater. In opdracht van Fluvius komt een afkoppelingsdeskundige gratis technisch advies verlenen.
Afbeelding: zo ziet het AWV-plan voor de ovonde en de wegen errond er uit.