Begin augustus was het
een jaar geleden dat de
Noord-Limburgse Huisartsenwachtpost zijn deuren opende op de 2e verdieping van
Campus-Z, tegenover het station. De patiënten reageerden aanvankelijk wat onwennig, maar al vrij snel zeer positief.
Dat de
wachtpost er
kwam, is in grote mate te danken aan dr. Robert De Graaf, die een
stuwende kracht bleek in de voorbereiding. De patiënten toonden zich dankbaar.
Opmerkingen als 'goed herkenbare locatie, snelle en goede medische
zorg, vriendelijk onthaal' worden nog steeds gehoord.
Elke dag worden in de wachtpost
grosso modo 100 patiënten door de artsen ontvangen.
De meesten van hen kunnen door die artsen zelf geholpen worden, soms
worden er mensen doorverwezen. "Er is een goede samenwerking met de
Spoed in het Mariaziekenhuis," zegt dr. De Graaf: "Als onze artsen
iemand dringend doorverwijzen, nemen zij contact op met de spoedarts.
Dat maakt dat de patiënt dan ook snel geholpen kan worden."
Er zijn momenten dat het in de wachtpost druk is. De Graaf: "
Vooral 's ochtends kan er een grote toevloed zijn
van mensen, maar tot op heden kunnen de artsen dit goed aan en blijven
de wachttijden redelijk. Meestal zijn die korter dan 1 uur. Onze
receptionisten zijn zeer bedreven in het inschrijven en afhandelen van
de administratie. Het zijn soms echte duizendpoten omdat ze ondertussen
ook nog zeer veel telefoontjes beantwoorden. Die ondersteuning door de
receptionisten is een hele verbetering. In de oude situatie werd een
arts vrijwel constant gestoord door de telefoon. Dat is nu veel
verbeterd. Slechts 5 a 10% van de telefoons worden naar de dokter
doorgeschakeld."
Niet alles loopt op wieltjes. Technische problemen
bleken soms hardnekkig, doch kwamen met behulp van de gemeente op de
valreep in orde. Wel is er
een hardnekkig probleem met de temperatuur in de wachtpost. De Graaf: "De
temperatuur kan in de lokalen soms wel oplopen tijdens de warme
weekenden. Zowel voor patiënten, medewerkers als artsen is dat een
beproeving. De patiënten zitten soms een uurtje in de wachtruimte, de
medewerkers wisselen na 8 uur, de artsen echter pas na 12 uur. Dit
vinden sommigen (terecht) wel erg zwaar, en het vraagt een oplossing.
Een airco zou wel fijn zijn."
Ook parkeren
is soms een probleem, "maar we zijn in gesprek met de gemeente", zegt De Graaf. "Het
gebied rond het station wordt gerenoveerd. In september is dat
vermoedelijk klaar, dan zullen we met de gemeente alle mogelijkheden nog
een keer op een rijtje zetten."
Het telefoonnummer van de wachtpost is
011 604060.
De wachtpost is geopend vanaf vrijdagavond 19 uur tot maandagmorgen 8
uur voor de weekends, en op feestdagen vanaf 20 uur de avond ervoor.
Door de week is de wachtpost NIET open. Op weekdagen wordt dit
telefoonnummer doorgeschakeld naar de huisartsen die thuis de
wachtdienst verzorgen, van 19 uur tot 8 uur 's morgens, en op
donderdagnamiddag.
Voor een raadpleging op de wachtpost tijdens het
weekend hoeven de patiënten vooraf eigenlijk niet te bellen. Zij
kunnen gewoon naar de wachtpost komen zonder afspraak. Aangeraden wordt
om dan niet de drukste uren (09.00 - 14.00) te kiezen.
De wachtpost vervangt niet de huisarts. De
zorgvraag van patiënten moet wel een bepaalde urgentie hebben, met
andere woorden: niet uit te stellen zijn tot maandag. De huisartsen van
wacht zijn er ook niet om herhalingsrecepten te geven, of om
sportkeuringen te doen, of routine bloedonderzoek.
Natuurlijk kan
het voorkomen dat mensen zonder medicijnen vallen, maar zij zullen dan
in principe de kleinst mogelijke verpakkingen krijgen. Dit geldt in het
bijzonder voor slaap- of kalmeringstabletten.
Overdag zijn er altijd 2 artsen aanwezig voor de raadplegingen, en één onthaalmedewerker.
Daarnaast
is er een 3e (of in de avond een 2e) arts, die mensen bezoekt als ze
niet naar de wachtpost kunnen komen. Dit geldt voor de rusthuizen,
ouderen die moeilijk te been zijn, mensen met verplaatsingsproblemen
door hun ziekte.
Omdat deze arts uitsluitend huisbezoeken aflegt, is
ook hier de wachttijd eerder beperkt. Hij wordt begeleid door een
chauffeur in een zeer herkenbare wagen. Deze chauffeurs bieden
ondersteuning als dit nodig is, zorgen ervoor dat de arts zich volledig
kan concentreren op zijn werk en verrichten enkele administratieve
handelingen. Aanvankelijk leek een chauffeur een luxe, nu blijkt het een
duidelijke verbetering van de dienstverlening, zegt dr. De Graaf.
"Een
enquête in het voorjaar toonde aan dat 90% van onze artsen zeer
tevreden is. De infrastructuur is voldoende, en werd verbeterd waar
nodig (verduistering voor de slaapgelegenheid, ...). De artsen moeten
grosso modo 1x per maand een dienst van 12 uur werken. Artsen boven 65
zijn vrijgesteld, maar ze mogen blijven meedoen. Artsen ouder dan 60 en
jonger dan 65 hoeven de nacht niet meer te doen. Onderling kunnen zij
ruilen als dat zo uitkomt, in de praktijk gaat het eigenlijk perfect.
De artsen werken in 2 kabinetten, waar alle courante materialen aanwezig
zijn. Ze moeten wel eens zoeken naar het materiaal, maar ook hiervoor
zijn al slimme oplossingen bedacht. Voordeel is dat de artsen eigenlijk
zelf geen voorbereidingen meer moeten doen. Hetzelfde geldt voor de
uitrusting van de wagen: alles is voorhanden. De wachtpost is geen
urgentiedienst, dus zware apparatuur hebben wij niet, maar een flesje
zuurstof als ook een AED is wel degelijk aan boord."