Commentaar
Ze hebben eindelijk het licht gezien, daar in Hasselt. Eindelijk hebben ze ontdekt dat de provinciegrens niet ophoudt bij de lijn Leopoldsburg-Hechtel-Peer-Bree-Kinrooi. Eindelijk beseffen ze dat er ook ten noorden van die lijn veel waardevols gebeurt, dat het zaak is om die regio niet langer aan haar lot over te laten maar ze integendeel te koesteren en aan de borst te drukken.
Toenmalig gedeputeerde Albert Claessen (CVP) zag het al aankomen. Die zorgde er in 1971 - vijftig jaar geleden! - voor dat de uitvoering van de plannen voor de aanleg van de A24 niet in Zuid-Limburg zouden starten, maar in het noorden. Daar kon men dan niet meer buiten. In de loop der jaren werden de oorspronkelijke plannen - voor een snelweg van Lommel-Kolonie tot aan de E5 achter Sint-Truiden - herhaaldelijk bijgeknipt, en anno 2022 is de echte snelwegverbinding er nog altijd niet. Maar dat is niet de schuld van Noord-Limburg.
Claessen haalde ook Dommelhof naar Neerpelt. Een cultureel centrum, die naam waardig. Van over de grens kwam men naar Neerpelt om hier voorstellingen te zien die gedurfd en progressief waren. Dommelhof zette onder impuls van Jef Jans Neerpelt op de kaart op cultureel vlak, in die mate zelfs dat het Hasselt voorbijstak. Maar dat mocht niet. Zodra de deputatie de kans kreeg, werden de Dommelhofvleugels geknipt door Sylvain Sleypen (toenmalig SP) en Frieda Brepoels (toenmalig Volksunie). Dommelhof mocht niet meer op eigen initiatief culturele voorstellingen organiseren. Het werd een theaterwerkplaats. Maar toen de creatieve Dommelhofploeg het initiatief nam voor "Theater op de Markt", dat in Neerpelt een waanzinnig succes kende, werden wéér de vleugels geknipt: het stratenfestival zou voortaan uit Neerpelt worden weggehaald, liefst naar Hasselt, en Dommelhof kreeg een tweejaarlijks circusfestival.
Een nieuwe blijk van pure minachting werd geleverd door Steve Stevaert (SP) met zijn Spartacusplan. De eerste verbinding zou volgens hem Hasselt-Maastricht moeten worden, om onverklaarbare redenen, tenzij dat ze zou dienen om winkelgrage Maastrichtenaren naar Hasselt te halen. De verbinding is er nog altijd niet. De derde Spartacuslijn, die naar Noord-Limburg, werd pas als laatste optie gerangschikt. Terwijl ze het meest nodig was.
Ach, we kunnen nog lang doorgaan.
Edoch, er is nog hoop. In Hasselt hebben ze het licht gezien. Vandaag schrijft Noël Slangen, huidig algemeen directeur van de Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij Limburg, in 'Het Belang van Limburg' dat men in Hasselt meer oog moet hebben voor het noorden: "Boven Lommel en co. ligt bovendien de Nederlandse provincie Noord-Brabant die een van de meest innovatieve en ambitieuze regio's van de lage landen is. Net zoals Vlaanderen haar blik onterecht vernauwt naar de driehoek Antwerpen-Gent-Brussel, focussen wij als Limburgers ook te vaak op de as Hasselt-Genk. Door die Hasseltse-Genkse bril hebben we te weinig oog voor het potentieel dat Noord-Limburg heeft in haar relatie met de Antwerpse Kempen en Noord-Brabant en Zuid-Limburg met Luik. Te lang hebben we vanuit een misplaatste nostalgie bijna uitsluitend ingezet op een band tussen beide Limburgen."
God, dat we dàt nog mogen meemaken! (PP)