In september kon de vlag in België uit, we hoefden niet meer verplicht thuis te werken. Voor sommigen een lust, maar voor anderen een last. Weer dagelijks in de file staan op weg naar kantoor of vast zitten op de grote ring rondom Brussel dat is eigenlijke niet een aantrekkelijk vooruitzicht.
Eind oktober zijn de regels omtrent covid echter al weer veranderd. In België zijn deze regels wegens oplopende besmettingen weer aangescherpt. Zo is de coronapas verplicht bij sportscholen en horeca en is er weer
mondkapjesplicht in de winkel. Maatregelen die niet bij iedereen goed zijn gevallen maar die door de overheid verplicht zijn. Vooralsnog lijkt het erop dat de ‘najaarsgolf’ niet op z’n hoogtepunt is.
Thuiswerken
Een bijkomend advies van het zogeheten Overlegcomité van de verschillende regeringen is dat ze dringend aanraden om meer thuis te gaan werken. Een advies dat ook de Nederlandse regering weer aan werkgevers en werknemers geeft. Dit heeft automatisch tot gevolg dat de filedruk die weer flink aan het toenemen was weer verminderd is. Als autobezitter kun je je nu afvragen of het nog wel de moeite loont om je voertuig weer bijna werkloos voor de deur te laten staan. Is het niet de tijd om al je duurzame voornemens uit te voeren? Een duurzamer België begint tenslotte bij jezelf. Het kan zijn dat je je mobiliteit niet wilt beperken. Dat hoeft ook niet. Ruil bijvoorbeeld je ronkende vervuilende diesel in voor een
elektrische auto. Als veel inwoners van Vlaanderen en Wallonië jouw voorbeeld volgen scheelt dat een enorme hoop in uitstoot van uitlaatgassen.
Vergelijken
Het loont in deze tijd dat we weer meer thuis werken beslist de moeite om alle kosten die je tegenwoordig maakt eens op een rijtje te zetten. Zo kunnen abonnementen, energiecontracten en de
autoverzekering met elkaar behoorlijk in de papieren lopen. Vaak heb je niet door wat er allemaal automatisch wordt afgeschreven. Heeft iedereen in huis ook nog een mobiele telefoon of ipad dan heb je naast de maandelijkse databundels ook vaak een abonnement op Spotify, Netflix of Disney+. De meeste van deze maandelijks terugkerende kosten lopen automatisch door. Zo is het ook met je autoverzekering als je die op basis van automatische afschrijving hebt afgesloten.
Kilometers en bouwjaar
Heel veel automobilisten in België hebben sinds het begin van de corona pandemie veel minder kilometers gereden met hun bolide. Dat kan soms wel de helft schelen met eerdere jaren waarin we dagelijks als forenzen met onze auto van en naar het werk gingen. Wanneer je minder rijdt, heb je ook minder kans op schade, omdat je minder op de weg komt en dus ook minder andere automobilisten tegen komt. Reed je eerst 50.000 km per jaar en nu minder dan 20.000 dan kan dat in premie schelen. Is je auto al wat ouder en inmiddels bijna afgeschreven dan is een all-risk verzekering misschien ook niet meer nodig. Je kunt dan overstappen op een WA-plus, zodat je bij een barst in je autoruit toch nog verzekerd bent als deze gerepareerd of vervangen moet worden. Ben je van plan om over te stappen op een elektrisch voertuig dan rekenen de meeste maatschappijen hier geen extra kosten voor. Wel kan het schelen in de belasting omdat deze auto’s, door het zware accupakket in een andere gewichtsklassen komen. Allemaal dingen om te vergelijken en rekening mee te houden.
(Buiten verantwoordelijkheid van de redactie)