Het stellen van een hulpvraag zoals “Kan ik hier mijn identiteitskaart vernieuwen?’ of “Op hoeveel huisvuilzakken heb ik recht?” is voor sommigen een hele opgave. Maar in onze gemeente wordt daar nu iets aan gedaan. In samenwerking met het OCMW, Dienstencentrum De Kring, De Klimroos, het Sint-Jan Berchmanstehuis en Residentie ‘Aan de Beverdijk’ ondertekende het stadsbestuur immers het
Blue Assist-charter. Daarmee geeft de stad dat ze gaat meewerken aan het Europese Blue Assist-systeem, waarbij mensen met een beperking zich aan de hand van kleine kaartjes of een handige app verstaanbaar kunnen maken.
Begeleiders of verzorgers kunnen zo bijvoorbeeld een concrete vraag op een Blue Assist-kaartje schrijven, waarmee de hulpvrager vervolgens naar de bakker, de groenteboer of het stadsloket trekt. Op die manier kan men ondanks beperkte communicatieve mogelijkheden toch de juiste vragen stellen op locatie. Het project draagt in die zin bij aan de versterking van de zelfstandigheid van personen met een beperking.
Om van Blue Assist een succes te maken in Hamont-Achel is het belangrijk dat zoveel mogelijk inwoners vertrouwd geraken met het systeem. De stad zal daarom de komende maanden regelmatig over het project communiceren. Heb je nu al bepaalde specifieke vragen? Neem dan gerust een kijkje op www.blueassist.eu of neemt contact op met de onthaaldienst van het stadhuis.