Een nieuwe busverbinding tussen Weert en Hamont is 'vooralsnog een efficiëntere oplossing' dan een treinverbinding. Dat zegt het Nederlandse Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid in een advies aan de regering. De kans op heropening van de spoorlijn tussen Weert en Hamont voor personenvervoer lijkt een stuk kleiner geworden nu bekend is geworden dat de bevoegde Nederlandse staatssecretaris, Stientje van Veldhoven, in een brief aan de Tweede Kamer meldt dat volgens spoorbeheerder ProRail de kosten van die heropening tussen de 50 en 150 miljoen euro bedragen. Eerder ging men uit van 35 miljoen.
De staatssecretaris zegt met de provincie Nederlands-Limburg in gesprek te gaan over de nieuwe cijfers en de eventuele verdeling van de kosten. Ook laat zij een second opinion uitvoeren. In het najaar wil zij de knoop doorhakken. In het regeerakkoord van het kabinet Rutte-3 is de heropening van het spoor tussen Weert en Hamont opgenomen, maar daarbij werd wel uitgegaan van lagere kosten dan waarvan ProRail nu uitgaat.
Recentste nieuws Hamont-Achel