"Melancholia", Lars von Trier - Denemarken (2011) - 130'Net
als ‘Antichrist' geeft ‘Melancholia' ons een kijkje in de ziel van Lars
von Trier. In een vloeiende, overdonderende stijl, die bol staat van de
symboliek - niet alleen verwant aan de Duitse romantiek maar ook aan
het magisch realisme - neemt hij ons mee op een uiterst persoonlijke
reis, die voor de één abstract en onbegrijpelijk zal zijn, voor de ander
eerlijk en direct.
Kirsten Dunst speelt Justine, een ogenschijnlijk
verwende bruid. Kosten noch moeite zijn gespaard om haar 'de mooiste dag
uit haar leven' te bezorgen. Er is een kasteel, groot genoeg voor de
honderden gasten, een golfbaan met 18 holes, taart, champagne. Maar het
is niet genoeg. Niet voor haar. Vol twijfel trekt ze zich terug, telkens
weer. Op haar kamer, in de tuin. Haar man bij de bruidstaart met een
mes in de hand achterlatend. Net als we denken dat von Trier ons weer
eens trakteert op een onversneden portie vrouwenhaat, blijkt deze vrouw
niets minder te zijn dan het alter ego van de regisseur zelf. In het
tweede deel zien we hoe haar zus zich samen met haar man en kind
voorbereidt op een mogelijke ramp. De aarde dreigt in botsing te komen
met de planeet
Melancholia, die zich jarenlang verborgen heeft
gehouden achter de zon. Iedereen raakt in paniek, behalve Justine. Het
naderende onheil brengt haar tot rust. Vroeger wist von Trier zijn gekte
nog te beteugelen door zichzelf strikte regels op te leggen, maar de
nieuwe von Trier laat haar de vrije loop.
Vanavond om 20.15u in Ciné Walburg