Over twee weken begint het
nieuwe schooljaar en zullen er dus weer meer kinderen zijn in het dagelijkse verkeer. Daarom neemt het gemeentebestuur bijkomende maatregelen
in Eksel-centrum, ook om bewoners een aangenamer leefomgeving te bezorgen. “We trekken de kaart van de bewoners met straten op mensenmaat waar jong en oud zich op een veilige manier kunnen verplaatsen”, licht schepen van mobiliteit Theo Martens toe.
Een eerste actiepunt dat ingaat op 1 september is de tijdelijke proefopstelling aan de
Groenstraat om een veiligere schoolomgeving te creëren. Deze maatregel geldt maximaal één jaar en zal verder worden opgevolgd en geëvalueerd. Voor het stimuleren van een veilige rijsnelheid komen in de Groenstraat tussen het rondpunt en de Overpelterbaan vier wegversmallingen met plooibakens. Flexibele paaltjes en een rubberen verkeerseiland zullen de weg versmallen. Verkeersborden duiden de wegversmalling aan.
Uit objectieve snelheidsmetingen blijkt dat in de Groenstraat de snelheidslimiet van 30 km/u in de variabele zone niet wordt gerespecteerd en dat 44% van de automobilisten in deze straat de toegestane snelheidslimiet van 50 km/u overtreedt. Door de snelheidslimiet beter te laten overeenkomen met de weginrichting en de omgeving, wordt de Groenstraat verkeersveiliger gemaakt.
Om de veiligheid voor de trage weggebruikers en schoolkinderen te verbeteren bij het oversteken komt er een bijkomende voetgangersoversteekplaats op een doordachte plek tussen de Sint-Jozefstraat en de trage weg, in combinatie met de bovenvermelde wegversmalling.
Ook gaf de gemeenteraad in juli al zijn positief advies op het parkeerverbod en het weghalen van plantvakken in de Hoofdstraat in Eksel om een veilige verbinding te maken voor alle weggebruikers.
Schepen van openbare werken William Linmans kadert deze maatregelen: “Meer dan tien jaar geleden werd de doortocht in het centrum van Eksel onder handen genomen. Na heel wat kleine aanpassingen en ingrepen blijkt dat de Hoofdstraat nog steeds niet veilig aanvoelt voor de weggebruikers, zowel voor voetgangers, fietsers als voor automobilisten. Door het weghalen van de parkeerplaatsen en de plantvakken krijgen fietsers, voetgangers en de bewoners zelf meer ruimte, comfort en dus ook meer veiligheid. De vrijgekomen ruimte voor fietsers zetten we letterlijk in de verf met fietssuggestiestroken. Die vergroten de zichtbaarheid van zwakke weggebruikers en geven hen de nodige veilige ruimte op de weg.”