Op de gemeenteraad van gisteravond werd het
vernieuwde mobiliteitsplan goedgekeurd. Dat bevat een breed scala aan maatregelen en acties die gericht zijn op het verbeteren van de mobiliteit en de verkeersveiligheid in de gemeente. “De nadruk ligt op een duurzame mobiliteit met verkeersveilige en leefbare dorpskernen”, lichtte schepen van mobiliteit Theo Martens toe.
Het mobiliteitsplan bestaat uit een strategische visie én een concreet actieplan voor de komende jaren.
“We willen een inhaalbeweging maken om de gezelligheid en de veiligheid van onze dorpskernen te behouden en te verbeteren," zei burgemeester Jan Dalemans. "Allereerst willen we de leefbaarheid in de dorpskernen vergroten door in te zetten op straten op mensenmaat, waar veilige verplaatsingen voor iedereen centraal staan. Daarnaast willen we duurzame verplaatsingen stimuleren en streven we naar een aanzienlijke daling van het auto- en vrachtverkeer in de kerngebieden. Bovendien zal de uitbouw van fietsnetwerken de mobiliteit met de fiets aantrekkelijker maken. Hiervoor hanteren we principes zoals het creëren van autoluwe schoolomgevingen, sluipverkeer drastisch verminderen, vrachtverkeer via geselecteerde routes te sturen en het inrichten van mobiliteitskamers tussen de hoofdwegen.”
"We streven ook naar autoluwe schoolomgevingen, met minder autoverkeer rond de scholen”, zei Theo Martens. “Hierbij stimuleren we duurzame verplaatsingen zoals wandelen, fietsen of het openbaar vervoer. Met het High-Five project hebben we begin dit schooljaar al een aanzet gegeven voor de lagere scholen. We zullen ook infrastructuur aanpassen om de veiligheid van voetgangers en fietsers te waarborgen."
Los van het mobiliteitsplan neemt het lokaal bestuur de komende periode maatregelen om de
doortocht in Eksel aan te pakken en het centrum aangenamer en veiliger te maken.
Schepen van openbare werken William Linmans: “Een eerste actiepunt kwam er al op 1 september met de tijdelijke proefopstelling aan de Groenstraat om een veiligere schoolomgeving te creëren. De gemeenteraad gaf ook in juli positief advies voor het parkeerverbod en het weghalen van plantvakken in de Hoofdstraat. Zo krijgen fietsers, voetgangers en bewoners meer ruimte, comfort en dus ook meer veiligheid. De vrijgekomen ruimte voor fietsers zetten we letterlijk in de verf met
fietssuggestiestroken. Deze vergroten de zichtbaarheid van zwakke weggebruikers en geven hen de nodige veilige ruimte.”
“Momenteel zijn de voorbereidingen voor het weghalen van de plantvakken volop bezig. Wanneer deze verdwijnen, zullen de fietssuggestiestroken geplaatst worden.
"Rond eind dit jaar zal er een
trajectcontrole actief zijn. Onze inwoners zullen tijdig op de hoogte worden gebracht over de voortgang van de werken en de start daarvan."