Arkades is een basisschool met een scherpe focus naar meer- en hoogbegaafde leerlingen. Maar zelfs binnen die groep bestaan er nog verschillende niveaus die opgevangen worden met persoonlijke begeleidingstrajecten.
Voor leerlingen die, ondanks het bijzonder pedagogisch concept van Arkades, toch nog op zoek zijn naar meer uitdaging wordt trajectbegeleiding opgestart. Tijdens trajectbegeleiding wordt de leerling uitgedaagd om in de leerkuil terecht te komen en werkt hij aan de executieve vaardigheden. Hierdoor worden extra vaardigheden aangeleerd zoals plannen, opzoeken, onderscheiden van hoofdzaak en bijzaak etc.
Een mooi voorbeeld van zo’n traject werd uitgewerkt door Louis (9j.). Het eindresultaat van zijn trajectbegeleiding is een
boekje over ‘Bowie en zijn slaapprobleem’. Louis koos dit onderwerp omdat hij zelf op zoek wou gaan naar een oplossing voor zijn slaapprobleem en om het probleem ook bespreekbaar te maken in de groep.
Louis stond daarbij voor een moeilijke zoektocht om zinvolle en geschikte informatie over slaapproblemen bij hoogbegaafde kinderen te vinden. De info die hij vond was ofwel niet van toepassing op zijn onderzoeksvraag of was veel te academische geschreven waardoor het voor hem moeilijk verstaanbaar was.
Hij ondervindt dagelijks dat dit probleem nog steeds een taboe is en dat het ook niet makkelijk is om aan anderen uit te leggen wat een slaapprobleem is. Hij koos ervoor om het eindresultaat van zijn traject niet in een gewone presentatie te stoppen, maar om het verhaal te vertellen in een boekje met zelfgemaakte tekeningen. Hij vond het belangrijk dat andere leerlingen het boekje nog zouden kunnen inkijken om zo ook over hun slaapprobleem te kunnen praten.
Zo kwam
auteur Guy Daniels naar de school om Louis verder te inspireren rond het schrijven van een boek. Hij vertelde ook op welke manier Louis het boekje aan het groter publiek kan aanbieden. Na een boeiend gesprek heeft Louis veel inspiratie opgedaan en is hij grootse plannen aan het maken…