Vandaag was de
Grote Baan van de Koolmijnlaan tot de Herebaan-West
autovrij. Inwoners konden er praten en meedenken over de toekomst van de Noord-Zuid, een joekel van een mobiliteitsprobleem dat al 50 jaar aansleept. Nu wordt er van een wit blad herbegonnen, waarbij alle mogelijke opties in kaart gebracht worden en waarover de hele gemeente mag mee discussiëren. Bedoeling is een breed draagvlak te creëren voor de beste oplossing.
Marijn Struyf van de Werkvennootschap, die dit complex project begeleidt: "Tijdens fietsroutes maken de deelnemers bij elke halte keuzes die samen bouwstenen vormen voor de uiteindelijke Noord-Zuidverbinding." Alle keuzes zijn denkbaar, los van budgettaire of wettelijke beperkingen. Volgend jaar gaat de studiegroep de keuzes met de meeste draagkracht pas verfijnen en becijferen.
Tussen het gewriemel van de honderden kijklustigen vinden we Lode Schepers. "Mijn ouders wonen in Helchteren op deze baan. Ze werden reeds in 1972 onteigend. Al bijna 50 jaar leven ze in het ongewisse. Iets aan hun huis verbouwen of verbeteren durven ze al jaren niet. Mijn vader is 92 en mijn moeder 90. De flessenhals situeert zich niet zozeer in Houthalen, maar in Helchteren. Daar horen we echter weinig over. Het epicentrum lijkt voor het bestuur hier in Houthalen te liggen. Ik vind dit jammer." Andere GroteBaanbezoekers zijn laaiend enthousiast over dit initiatief. "Toen ik vanmorgen naar de Carrefour ging hoorde ik voor het eerst de stilte," vertelt een mevrouw. "Dat achtergrondgeruis is er voor één dag niet. Zalig!"
(Jef Lingier)