De gemeenteraad gaat unaniem akkoord met een
ondertunneling van
de Grote Baan, op voorwaarde dat deze aan één stuk geboord wordt vanaf
de brug over de autostrade tot de aansluiting in Hechtel-Eksel (is 4,5
kilometer ondergronds). Een gegraven tunnel is uitgesloten omwille van
de enorme hinder. Het tweede scenario, de
omleidingsweg, kan alleen als er
ondertunneld wordt in Lillo en in de Standaardwijk. Tussen een 15-tal
factoren zijn de luchtkwaliteit en de woonkwaliteit belangrijke
parameters voor de keuze van beste scenario. "We gaan niet akkoord met
een ontdubbeling van de Grote Baan in Helchteren en met kleine
tunneltjes onder de kruispunten, want dit zou nefast zijn voor de
toekomstscenario's."
Dat is de inhoud van een charter dat gisteravond op de gemeenteraad werd goedgekeurd door meerderheid én oppositie. Aan de basis lag de vaststelling dat de Raad van State het plan voor de omleidingsweg weer vernietigd heeft. Vanmorgen stelden de fractieleiders van alle politieke partijen het charter eensgezind voor. "Het is uniek in Vlaanderen dat meerderheid en oppositie tot een gemeenschappelijk standpunt komen in dit al meer dan 40 jaar aanslepende dossier," aldus burgemeester Alain Yzermans. "Het heeft vele uren van overleg gekost." Dankzij raadslid Luc Melotte (N-VA) kon de brug geslagen worden naar Vlaams minister van mobiliteit Ben Weyts die groen licht gaf voor de totstandkoming van dit charter. Raadslid Peter Timmermans, die ooit nog de partij Om Nu oprichtte met als belangrijkste programmapunt de omleidingsweg, moest zichzelf overstijgen om uiteindelijk akkoord te gaan met mogelijke alternatieve oplossingen. "Ik heb het belang van de inwoners vooropgesteld," zei hij.
Op de vraag waarom er niet gekozen werd voor een intendant die ook de actiegroepen rond de tafel kon brengen, zoals in Antwerpen, antwoordde Peter Timmermans dat dit geen bevoegdheid is van de gemeente, maar van de Vlaamse regering. "We staan daar zeker voor open." Stijn Vandingenen van partij S&D zei dat er wel degelijk rekening gehouden werd met de verzuchtingen van de milieugroepen. Jef Verpoorten van CD&V gaf toe dat het niet evident was voor de partijen die ministers hebben in de regering. "Toch is het ons gelukt het partijbelang te overstijgen."
Wat de Vlaamse regering in dit complex dossier ook beslist, dit charter is de toetssteen voor de gemeente om al dan niet akkoord te gaan. "Wij bieden de Vlaamse overheid nu een draagvlak aan waarop ze haar beslissing kan nemen," aldus nog de burgemeester. "We zullen ook na de gemeenteraadsverkiezingen eensgezind blijven."
(Jef Lingier)