Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) legt momenteel
op de E314 in Heusden-Zolder
een derde rijstrook aan over zo’n 4,5 km. Dit met de bedoeling de doorstroming te verbeteren en het lokale wegennet in de omgeving te ontlasten. Voor de toekomst zijn er ook intenties voor een vervolg van dat project op de E314 tussen afrit 27 (Zolder-Terlaemen) en afrit 31 (Genk centrum). Hiervoor werd onlangs een nieuwe studie opgestart die de milieueffecten in kaart moet brengen.
Belangrijk onderdeel in dat proces is de publieke
inspraakronde, die na de zomer wordt georganiseerd in de betrokken gemeenten.
Deze zogenaamde project-MER-studie brengt de milieueffecten in kaart die een uitbreiding van de autosnelweg naar drie rijstroken met zich mee zou brengen, bijvoorbeeld op het vlak van geluid, lucht- en waterkwaliteit. Het geeft ook aan hoe mogelijke negatieve milieu-effecten kunnen worden vermeden, gemilderd, verholpen of gecompenseerd.
Er zal tegen het voorjaar 2020 een voorkeursontwerp worden opgemaakt op basis van de resultaten van het milieueffectenrapport en de inbreng van de betrokken partijen. Daarmee kan vervolgens een omgevingsvergunning worden aangevraagd. AWV wil deze derde rijstroken nadien gefaseerd in een meerjarenproject uitvoeren, afhankelijk van de toegekende budgetten.
Om de capaciteit van de autosnelweg te vergroten met een extra rijstrook, is het de intentie om de zeer brede middenberm te benutten. Er wordt gestreefd naar een duurzaam ontwerp waarbij er rekening wordt gehouden met de ligging te midden van het Europees beschermd Habitatrichtlijngebied dat zich uitstrekt over een groot deel van het traject.
In de loop van 2019 krijgen de verschillende betrokken partijen de kans om mee na te denken over het project, zoals de lokale besturen en natuurbeheerders in de omgeving. Na de zomer zullen ook de bewoners van de betrokken gemeenten de kans krijgen om hun ideeën, bedenkingen en suggesties te uiten tijdens een aantal interactieve participatiemomenten, aldus het AWV.