In de komende tien jaar gaat het
handelscentrum er heel anders uitzien. Dat maakte eerste schepen Jef Verpoorten vandaag bekend. Morgenavond is er een infosessie voorzien voor de handelaars zelf.
Vooreerst is er het
uitzicht. In het winkelgebied kunnen handelaars tot 10.000
euro subsidie krijgen voor de renovatie van hun gevel, zijnde 50% van het
geïnvesteerde bedrag. De helft van deze subsidie komt van het Vlaamse Gewest,
de andere helft van de gemeente. Er kunnen maximum 15 dossiers ingediend
worden. Wie eerst komt eerst maalt, zei de schepen. Er is al 1 dossier binnen,
andere zitten er aan te komen.
Voorts komt er een nieuw reglement op de
terrassen. Om het handelscentrum een
mooiere uitstraling te geven zullen de terrassen meer eenvormigheid moeten
vertonen, met uniforme parasols en meubilair. Schepen Verpoorten belooft dat er
geen taksen zullen geheven worden op terrassen zoals dat in veel andere
gemeenten wel het geval is.
Verder wordt het handelscentrum serieus
uitgebreid. Het NAC, dat als nieuwe entree van
het centrum zal fungeren, is de schakel naar de achterliggende mijnsite en de
omgeving van het oud gemeentehuis. "Het centrum wordt als het ware over de
Grote Baan getild," aldus de schepen. Enkele grote ondernemers hebben de
krachten gebundeld om zowel de zone aan het John Cuppensplein als die aan het
Grootveld (gebied oud gemeentehuis tot aan de verkeerslichten aan garage
Bosmans) samen met het gemeentebestuur te ontwikkelen tot een binnenstedelijk
gebied. Hiervoor is al een convenant afgesloten met de Vlaamse regering en
betalen de eigenaars van de zone John Cuppensplein mee aan de uitwerking van
het masterplan dat de ontwikkelingsmogelijkheden voor beide zones zal
vastleggen. Een tipje van de sluier werd al even opgelicht. Zo verdwijnen de
voor veel automobilisten vervelende kasseien in de Vredelaan (!) en komt er een
landmark aan de Ringlaan met enkel nog plaatselijk verkeer. Over een periode
van 10 jaar komt er heel wat detailhandel bij en worden er 250 appartementen
bijgebouwd. Het is de bedoeling om het nieuwe gebied van het Grootveld
aansluiting te doen vinden met het bestaande centrum.
In heel het masterplan is de
Grote Baan de achilleshiel voor de realisatie van
het plan. "De Grote Baan snijdt
momenteel nog als een zwaard de twee gebieden in twee. 48.000 voertuigen passeren
daar dagelijks. Verschillende scenario's worden momenteel onderzocht hoe we een
autoluwe verbinding kunnen maken. Een voetgangerstunnel, wegversmalling en
groene buffers zijn mogelijke ingrepen." De aanslepende dossiervorming
rond de omleidingsweg en de inkrimping van de Vlaamse budgetten remmen een
snelle besluitvorming verder af.
(Jef Lingier)