Na de pauze kwam het derde thema “
mobiliteit” aan bod. De moderator vroeg uitdrukkelijk het woord Noord-Zuid niet te laten vallen, maar het wel over andere knelpunten te hebben. Maarten Houben (NVA-Buur) zei dat veilige
fietsomgevingen kinderen en werknemers stimuleren om de fiets te nemen. “Dit zou een prioriteit moeten zijn voor het volgend bestuur, want de tevredenheid over onze fietsverbindingen scoort eerder laag. Het plan van De Lijn van minister Peeters staat nog niet op punt en kan zeker nog bijgeschaafd worden. De
Mindermobielencentrale kan beter uitgebouwd worden,” zei hij nog. “want voor veel van de 700 alleenstaande 65-plussers kan dit een welkome warme verplaatsing betekenen.” Carine Achten (Vlaams Belang) las een tekst af waarin ze pleitte voor mobiele loketten en digitale kiosken in de wijken waar mensen laagdrempelig terecht kunnen.
Fietsverhuur per wijk zou ook een goede aanvulling zijn voor een betere mobiliteit. Ayse Yigit (Pvda) zei dat openbaar vervoer niet alleen een Vlaamse materie is, maar dat ook de gemeente heel wat zelf kan doen. Ze verwees hierbij als voorbeeld naar Steve Stevaert die zorgde voor gratis bussen in Hasselt. Ook Genk voorziet in tegemoetkomingen voor haar inwoners. Bushokjes zijn er niet overal. Ze wees hierbij naar het schrijnend verschil tussen Meulenberg en Houthalen-centrum. Waïl Kadi (Hoppah) maakte promotie voor de
Fietsbieb waar ouders kinderfietsen kunnen uitlenen. Dat je naar een bushalte 1,5 kilometer moet stappen en er dan in weer en wind zonder enige beschutting op je bus moet wachten, vond hij niet oké. Hij zag ook heil in meer fietspaden en fietssuggestiestroken.
(Jef Lingier)
Morgen het laatste thema “toegankelijke dienstverlening).