Het vierde en laatste thema van het politiek debat over armoede handelde over “
toegankelijke dienstverlening”. Bij Warm Hart doen veel mensen beroep voor administratieve en digitale ondersteuning, zei men. De digitale kloof is zeer groot voor mensen in armoede: 1 op 5 heeft niet eens internetverbinding.
Alain Yzermans (Hoppah) zegt vooraf dat de gemeente Houthalen-Helchteren Vlaams kampioen is wat de daling van de kinderarmoede betreft. “Toch moeten we nog veel stappen zetten. De Lokale Dienstencentra zijn een belangrijke link naar de wijken om mensen te ondersteunen in hun digitale kwetsbaarheid. Alle sociale rechten zouden automatisch moeten toegekend worden. Het OCMW heeft heel wat mensen bijgestaan in het digitaal formulier van WIL.” (Kempisch Tehuis) Ayse Yigit ‘Pvda) pikt hierop in. “Het formulier van WIL is voor veel mensen te moeilijk,” zegt ze. “Kan het niet op het kantoor van WIL ingevuld worden? Carine Achten (Vlaams Belang) pleitte voor een telefonische helpdesk en vertrouwenspersonen in elke wijk die mensen kunnen helpen. Trudie Appermans (NVA-Buur) zegt dat de aanpak van armoede een verantwoordelijkheid van iedereen is. Een open loket in alle wijken is zeker aan te bevelen. “Een armoedetoets voor elk beleidspunt kan snel ingevoerd worden.” Voorts lanceerde ze nog het idee van een soepbar in Houthalen-Centrum en een meldpunt waar buren armoedesituaties kunnen melden. (Jef Lingier)