Vorige week werd
een echtpaar op leeftijd uit Houthalen-Helchteren slachtoffer van online oplichting. De man was een digitale bankverrichting aan het uitvoeren toen hij een sms ontving van een nummer dat zich voordeed als Card Stop. Hierin stond dat er zich een frauduleuze transactie had voorgedaan via de mobilebanking app en dat de persoon zo snel mogelijk contact diende op te nemen. De man belde meteen naar het nummer en werd vervolgens gevraagd verschillende handelingen uit te voeren met de bankkaart en een betaalkastje. Zo werd het koppel zo'n
3800 euro afhandig gemaakt. Zodra het echtpaar begreep dat het slachtoffer geworden was van online oplichting, deden zij hiervan aangifte bij politie CARMA. Uit verder onderzoek bleek dat er met het rekeningnummer al meerdere overschrijvingen gedaan waren. Eén daarvan was een online bestelling bij elektrozaak ter waarde van zo’n 1600 euro. Na een dringende contactname met deze winkel door de politie, kon de bestelling alsnog geannuleerd worden. Hierdoor wordt dat bedrag gerestitueerd aan de senioren. Het echtpaar was vanzelfsprekend zeer blij dat politie CARMA een aanzienlijk deel van hun geld onmiddellijk heeft kunnen recupereren. Een ander slachtoffer van phishing via e-mail stelde vast dat er ongeveer
10.000 euro van de rekening was verdwenen via overschrijvingen. Door de snelle aangifte kon de bank twee overschrijvingen nog tegenhouden. Het geld dat reeds was overgeschreven, kon politie CARMA ook achterhalen en in beslag nemen.