Enkele mensen van de
Stationsstraat waren blij verrast toen ze eind vorig jaar een hulpstation naast de spoorlijn zagen opdoemen. Het gaat eigenlijk om niet meer dan een cabine
(foto) van Infrabel voor de elektriciteitsvoorziening. Toch heet dit naar verluidt een "
hulpstation". "Waarom kan er hier niet weer een echte stopplaats komen voor de trein," vraagt men zich af. "Als de trein in Zonhoven kan stoppen, waarom dan niet in Houthalen?"
Bij de start van het participatietraject voor de Noord-Zuid werd de
spoorverbinding met Noord-Limburg als mogelijke duurzame mobiliteit weerhouden als optie." Dat vertelt projectleider Tom Willems van de Werkvennootschap. "Het reizigerspotentieel dat een heraanleg van het spoor richting Pelt zou kunnen rechtvaardigen is echter te beperkt. Een groot deel van de sporen is er overigens niet meer en de stopplaats ligt te afgelegen. Net als destijds voor de omleidingsweg is hier ook de Habitatrichtlijn een obstakel voor de heraanleg. De bestaande spoorlijn naar Mol waarover men het heeft, past niet in onze opdracht voor de Noord-Zuid. Hiervoor kan men zich best wenden tot Infrabel en de NMBS." De sporen werden inderdaad in 1980 verwijderd en kort daarna werd het station afgebroken.
Na veel onderzoek van de Werkvennootschap bleek eerst een tram een mogelijkheid en daarna weer niet, om uiteindelijk uit te komen bij een
trambus op een aparte busbaan van Pelt tot Hasselt. De trein zal voorlopig dus niet stoppen in Houthalen, ondanks het hulpstation.
(Jef Lingier)