Basisschool Sprankel, een methodeschool met Jenaplan in Meulenberg, promoveerde
van MOS-school (Milieu Op School) naar Eco-school. Als je hoort wat die school allemaal doet rond duurzaamheid en ecologie dan spelen ze zelfs bij de Champions League.
Juffrouw Lene: “Aan de hand van een vragenspel over duurzaamheid behaalden wij voldoende punten voor het bekomen van de eco-vlag. Zo staan bijvoorbeeld op onze speelplaats geen vuilnisbakken want iedereen brengt drinken mee in herbruikbare flesjes en koekjes zonder verpakking.”
Dervis uit het vijfde leerjaar vult aan: “We gebruiken alleen natuurlijke dingen, duurzaam heet dat. We rapen met een beurtrol zelfs het slingervuil op in de straten rond de school. ” Hiba uit het vierde vertelt enthousiast over hoe groen haar school wel niet is. “We hebben sinds vorig jaar ook een moestuin waar ik samen met anderen in werk. Nu is het nog een beetje kaal, na de Paasvakantie als het mooi weer is kunnen we weer planten en zaaien.” Meester Simon (van het eerste en tweede leerjaar) vertelt over een verloren gelopen konijn dat nu verzorgd wordt in de school. “Een leerling vond een verdwaald konijntje in Kelchterhoef. Het was al fel verzwakt. Hij dacht dat het daar niet thuis hoorde en bracht het mee naar school waar we het dan maar geadopteerd hebben. Ook het konijn krijgt eten uit onze moestuin. ‘Die van mij’ (eerste en tweede leerjaar bedoelt hij) doen ook mee. Zo groeit hun bewustzijn over de natuur van jongs af.”
Arwa uit het vierde: “We bouwden ook takkenmuren op de speelplaats. Dat is goed voor de insecten, de wormen en de spinnen die daar kunnen in wonen.” Ilias uit het zesde vertelt over een wilgenhut die ze maakten. “Het is een takkenhut van wilgen. Later groeien er blaadjes aan en groeit het helemaal dicht. In de hut eten de kinderen van het eerste en het tweede hun boterhammen op.” Elias uit het zesde zegt dat er in de zomer gewoon les gegeven wordt in de natuur. “Buiten zitten we dan in een kring en genieten we van de natuur. Dat vind ik fijn.”
(Jef Lingier)