Gisteravond bracht de "Werkvennootschap", die belast is met
het complex dossier van de Noord-Zuidverbinding, in Greenville verslag uit van de bevraging van de afgelopen week. Honderd mensen en dertig fietsers werden op autoloze zondag aan de tand gevoeld over welk toekomstbeeld zij verkiezen. Vijftig zogenaamde stakeholders werden in werksessies gezet. De Universiteit Hasselt interviewde bovendien het afgelopen jaar ook nog eens 250 mensen die rond de Grote Baan wonen. Niets werd onverlet gelaten inzake participatie, want ook via internet werden meningen via apps verzameld. Dit participatieproces loopt nog door tot aan de uiteindelijke realisatie.
Er zijn
vier mogelijke scenario's, zo bleek tijdens de toelichting: de doortocht met tunnels, de westelijke omleiding, de oostelijke omleiding en een gebundelde doortocht met inbegrip van een tram. Gouverneur Herman Reynders liet verstaan dat deze onderzoeksfase volgend jaar moet uitmonden in een voorkeursbesluit van de Vlaamse regering. De concrete uitwerkingsfase zal nog eens twee jaar in beslag nemen. "Als er geen al te veel obstakels komen zal de nieuwe Vlaamse regering de vergunningen gedurende deze legislatuur moeten afleveren."
Dus
pas over vijf jaar zal de eerste spadesteek in de grond gaan. Tel daarbij nog eens vijf jaar bij voor de uitvoering van de werken, dan rijdt er pas over tien jaar een tram van Noord naar Zuid. Zogenaamde
quick wins, zoals bijvoorbeeld de aansluiting van industrieterrein centrum-Zuid op de autosnelweg, kunnen veel eerder gebeuren.
Niet alleen de Grote Baan werd in het vizier genomen, ook bushaltes, open ruimten en toegangswegen als de Koolmijnlaan werden bekeken. Daar werd al snel duidelijk dat er vraag is naar een
verzachting van deze weg met meer oog voor de zwakke weggebruiker. Probleem is dat er vanuit de wijk Meulenberg weinig animo is voor de fiets. Velen hebben niet eens een fiets. Daarom werd er met de Savioschool een pilootproject opgezet om de fietscultuur aan te wakkeren. Van een complex dossier gesproken...
(Jef Lingier)