Er hangen zwarte vlaggen in de Herebaan-West. De buurt is ongerust over de geplande op- en afrit aan het kruispunt met de Grote Baan. “We vrezen voor verkeersoverlast,“ vertelt bewoner Robert Wuyts.
“Het verkeer van Bree en Zwartberg dat richting Zolder moet zal zo onze straat binnenrijden. Op de buurtvergadering zei de directeur van het Inspirocollege dat hij op de schooluren vreest voor een verkeersinfarct. We hebben nu al veel last van zwaar vrachtverkeer dat van het industrieterrein aan de koolmijn van Zolder komt. Betonfabriek Preton davert hier ’s nachts door de straat. Mijn buurman die in een oud huis woont heeft de glazen in zijn kast moeten herschikken, want het was één groot getingel wanneer er een camion voorbij reed.”
“Er is een alternatief voor de oversteek. Ter hoogte van de Daalstraat, aan de Weggeefwinkel, komt de tunnel terug boven. Daar zou een geruisloze verbinding kunnen gemaakt worden naar de beekvallei.”
Heb je deze alternatieve oplossing al eens voorgesteld op de
inspraakmomenten over het tracé van de Noord-Zuid? vragen we. Wuyts: “Ik heb het opgegeven om nog naar die vergaderingen te gaan, want ze houden toch geen rekening met ons. We hebben onze bekommernissen meegegeven aan gemeenteraadslid Maarten Houben, die in onze straat woont. Hopelijk kan hij ons standpunt daar vertolken en komt er een oplossing.”
“Alles evolueert," zegt Robert. "Toen ik 18 jaar was heb ik nog betoogd tegen de A24. Dat is meer dan 50 jaar geleden. We kwamen toen op voor het behoud van de natuur. Nu ik hier al 70 jaar woon zie ik alles door een andere bril. Wij mensen zijn een deel van de natuur. Je moet het ruimer zien. Ik hoop dat ze dat bij de Werkvennootschap Noord-Zuid ook zo zien.”
Marijn Struyf van de
Werkvennootschap Noord-Zuid: “Via de inspraakmomenten zijn we al in kennis gesteld van het probleem daar. Er moet natuurlijk ergens een oversteek zijn voor het Oost-Westverkeer. Het alternatief dat meneer Wuyts voorstelt kan niet omdat de Daalstraat een kleine lokale weg is. Op de Herebaan-West is er inderdaad nu al een lichte toename van het verkeer. Toch zien we dat het Oost-West verkeer voornamelijk verkiest langs Helchteren te rijden. We zullen in de straat waar nu protest is vooral werk moeten maken van een betere leefbaarheid, zoals nieuwe wegbedekking, met minder lawaai voor gevolg, wegverschuivingen met kussens en hier en daar een eiland, zodat het ook niet meer interessant is voor het sluipverkeer. We zullen dat samen met de gemeente opnemen. Aan de school kan een zone-30 geïnstalleerd worden. Het zwaar transport kan via signalisatie geweerd worden. We hopen ook dat er rustiger schoolverkeer zal zijn door een fietsvriendelijker omgeving en een frequenter busverbinding.”
(Jef Lingier)