In het station is deze voormiddag
het officiële startschot gegeven van de werken voor de
elektrificatie van de spoorlijn Mol-Hasselt. Die werken gaan drie jaar duren. Het gaat om 38 kilometer spoor waarlangs 1250 nieuwe bovenleidingspalen moeten komen en zowat 300 kilometer nieuwe kabels en draden moeten worden gelegd en gespannen. Het gaat om een investering van 55 miljoen euro waarvan Vlaanderen 15 miljoen euro betaalt.
De eerste werken op het terrein omvatten de inrichting van de bestaande werfinstallatie in Zolder, het maken van proefsleuven voor kabels en leidingen, en het plaatsen van de bovenleidingspalen. De werken zullen op het baanvak Balen-Leopoldsburg-Beverlo starten en gefaseerd verlopen.
In totaal moeten er 1.250 nieuwe bovenleidingspalen worden geplaatst en zal er 1.400 ton staal voor de bovenleidingsconstructies worden gebruikt. Op het traject van de spoorlijn 15 moet er 58 km aan bovenleiding geïnstalleerd worden: 38 km spoor tussen Mol tot de spoorvertakking Zonhoven, waarvan 10 km dubbelspoor tussen Beverlo en Zolder, een bijspoor in Leopoldsburg en ook enkele bundelsporen in Mol. Hiervoor moet er ruim 300 km aan nieuwe kabels en draden voor de bovenleiding worden uitgerold.
Daarnaast zijn er voor de elektrificatie ook andere infrastructuurwerken nodig zoals de verhoging van 4 bruggen (de bruggen Stationsstraat, Zandstraat en Koerselsesteenweg in Beringen en de brug ‘recreatief fietspad’ in Zolder) en aanpassingen aan de leuningen van 5 andere bruggen. Infrabel maakt van deze werken ook gebruik om de brug over het kanaal Dessel-Kwaadmechelen grondig te renoveren en verschillende wissels in het station Mol te vernieuwen. Ook in het kader van de verhoging van de brug over het Albertkanaal in Kuringen zullen er spoorwerken gebeuren. Als gevolg van de elektrificatiewerken op spoorlijn 15 zal er geen hinder zijn voor het reizigersverkeer met uitzondering van een aantal (nog te bepalen) werkweekends, maar dan zal NMBS steeds voor een alternatief voor de reizigers zorgen.
(Foto Infrabel)