Leopoldsburg heeft nog maar 19 laadpalen voor elektrische wagens en geen enkele ultrasnelle laadpaal. Dat blijkt uit cijfers van het
Departement Mobilitieit en Openbare Werken. In vergelijking met andere Limburgse gemeente hinkt Leopoldsburg wat achterop.
Maar er komen er snel nog bij, weet schepen van Mobiliteit Marleen Kauffmann.
"Bij de uitrol van de laadpalen wordt voorrang gegeven aan ‘Paal volgt wagen’. In Leopoldsburg zijn er tot op vandaag nog maar 3 aanvragen volgens dat principe gedaan. Daarvan is er 1 afgekeurd omdat hij niet voldeed aan de voorwaarden – de aanvrager beschikt over een garage waardoor hij kan laden op privéterrein.
De aanvraag van de laadpalen op strategische plaatsen is vorig jaar al gebeurd. Op 14 locaties in Leopoldsburg komen er op het openbaar domein
31 laadpalen (62 laadpunten). Engie zal deze tegen eind 2025 overal geplaatst moeten hebben.
Over laadpalen die enkel op privédomein staan en enkel privé gebruikt worden, wordt niets geschreven maar die zijn er zeker ook.
In het artikel wordt vooral gesproken over semi-publieke laadpalen, laadpunten op privéterrein die publiekelijk gebruikt mogen worden. Bij ons is dit beperkt, zo heeft van de grotere handelszaken enkel Mc Donalds en Okay semi-publieke laadpalen staan. Ook de supersnelladers tellen door in dit overzicht, 1 snellaadpunt is gelijk aan 10 gewone laadpunten. Op dit moment hebben wij deze nog niet, maar daar is wel een aanvraag voor ingediend bij de dienst RO. Alle gemeenten in de top 5 beschikken van deze snelladers op hun grondgebied – vaak langs snelwegen", verduidelijkt de schepen.