Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) gaat het kruispunt van de
Craenenhoefweg en de Leopoldsburgsesteenweg (N73) vernieuwen en veiliger maken. Er komen verkeerslichten met een conflictvrije regeling en veilige fiets- en voetgangersoversteekplaatsen. Op de N73 komen voorsorteerstroken om de Craenenhoefweg in te slaan. AWV heeft zopas de omgevingsvergunningsaanvraag ingediend. Het openbaar onderzoek loopt nog tot en met 16 maart 2024. Volgens de verwachting starten de werken in de tweede helft van 2024 en zullen deze enkele maanden duren.
"De Craenenhoefweg maakt op termijn deel uit van het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk en vormt dan een verbinding tussen
N73 en de fietssnelweg F754 Beringen – Leopoldsburg, parallel aan de spoorweg. Daardoor zullen in de toekomst meer fietsers het kruispunt gebruiken. Het is uiteraard wenselijk dat zij conflictvrij en veilig kunnen oversteken,” legt Vlaams minister voor Mobiliteit en Openbare werken uit.
Vanaf de Craenenhoefweg is er momenteel een beperkte zichtbaarheid om de Leopoldsburgsesteenweg op te rijden. Vooral voor verkeer komende uit de richting van Heppen kan dat tot gevaarlijke situaties leiden.
“De nieuwe slimme verkeerslichten moeten ervoor zorgen dat het afslaan naar de Craenenhoefweg en het oprijden van de N73 Leopoldsbursesteenweg vanuit de Craenenhoefweg op een veilige manier kan gebeuren. Tevens zorgen de verkeerslichten ervoor dat overstekende fietsers en voetgangers niet kruisen met gemotoriseerd verkeer. Slimme verkeerslichten vermijden dat er onnodige wachttijden ontstaan. Op de N73 komen vanuit beide richtingen afslagstroken naar de Craenenhoefweg. Die moeten ervoor zorgen dat het verkeer op de gewestweg vlot kan blijven verlopen”, aldus de Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken.
AWV legt drie fietsoversteken aan: twee om de N73 over te steken, één om de Craenenhoefweg te kruisen. Daarnaast komen er twee oversteekplaatsen voor voetgangers: aan de zuidkant van het kruispunt (kant Heppen) om de N73 te kruisen en in de Craenenhoefweg. De zone 50 werd al uitgebreid vanaf de rotonde in Leopoldsburg-centrum tot de rotonde in Heppen-centrum.
Meer info over het openbaar onderzoek
via deze link.