De leerlingen van de Bovenbouw Sint-Michiel organiseerden een lesmarathon van 24 uur waarbij ze zich lieten sponsoren ten voordele van de Warmste Week. De actie bracht meer dan €2000 op. "Stipt om 8u op vrijdag 8 november begonnen onze leerlingen van de derde graad met een actie waarbij ze 24u lang lessen volgden. Doorheen de dag waren die lessen nog schoolgebonden, maar na de gewone schooluren kreeg het lesprogramma een unieke update. Zo volgden ze een workshop expressie, leerden ze de beginselen van EHBO, knutselden ze een tote bag, bedrukten ze hun eigen kleding en volgden ze actieve sportsessies in het holst van de nacht".
"Daarnaast waren er ook activiteiten zoals een quiz over de leerkrachten, een escaperoom met wiskunderaadsels en een spel georganiseerd door onze leerlingenraad de Jossen. Als kers op de taart namen ze hun eigen kerstlied op in de stijl van Band Aid’s We Are the World.
Op voorhand zamelden de leerlingen via een sponsorkaart geld in, waarbij ze zich lieten sponsoren per uur dat ze de activiteiten volhouden zonder in slaap te vallen. Sommige leerlingen lieten zich zo sponsoren voor meer dan €100 om 24u lang wakker te blijven voor het goede doel. Dat bracht een totaalbedrag op van ongeveer €2300. Van dat geld gaat ca. €1800 naar de Warmste Week. Het overige geld doneren we aan de sociale dienst van onze school, om op die manier leerlingen die het thuis niet zo breed hebben te helpen met bijvoorbeeld de aankoop van boeken en een laptop".
De Jossen
"Deze hele actie was een idee van onze geëngageerde leerlingen uit onze leerlingenraad de Jossen, wat staat voor Jongeren op School. Zij zijn een stem van alle leerlingen en zetten doorheen het schooljaar activiteiten op poten om onze school nog een tikkeltje leuker te maken voor de leerlingen. Zo organiseerden ze dit schooljaar ook al een Halloweencafé en een ontbijt voor de Dag van de Jeugdbeweging".
Thema eenzaamheid
"Als school vinden we het thema van de Warmste Week dit jaar een belangrijk thema waar we graag onze schouders onderzetten. Eenzaamheid is een gevoel waarmee jammer genoeg heel wat jongeren en volwassenen worstelen, en wij willen ze daarom een hart onder de riem steken. Maar ook hopen we dat we met deze actie aan onze leerlingen duidelijk maken dat ons geëngageerd lerarenteam klaarstaat met een luisterend oor en acties als ze zich zelf ooit eenzaam voelen". (foto's Serge Houben)