De gemeenteraad heeft de aanleg van bijkomende fietszones goedgekeurd. Ook een hele lijst van straten werd goedgekeurd waarin de toegelaten snelheid naar 30 km/u gebracht zal worden. Dit alles kadert in de uitvoering van het gemeentelijk mobiliteitsplan. In 2023 keurde de gemeenteraad een nieuw mobiliteitsplan goed. Dat kwam tot stand na een participatietraject waarin inwoners van Leopoldsburg hun zeg konden doen. Dit plan bepaalt het beleid op vlak van verkeer en mobiliteit voor de komende jaren in onze gemeente. Dit plan bevat onder andere een uitgebreide lijst van acties die we de komende jaren zullen nemen om de vooropgestelde doelstelling op het vlak van verkeer en mobiliteit te halen.
"Een van deze acties is het uniformiseren van wegcategorieën. Door alle straten in te delen in verschillende categorieën, kunnen we de inrichting en het snelheidsregime van deze straten hieraan aanpassen.
Er zijn in het mobiliteitsplan voor Leopoldsburg drie wegcategorieën opgenomen:
- Interlokale wegen
- Lokale ontsluitingswegen
- Lokale erftoegangswegen".
Lokale erftoegangswegen zijn de laagste categorie in de wegencategorisering. Ze dienen enkel om de toegang te geven tot de percelen langs de weg en we willen dus dat er alleen plaatselijk verkeer doorrijdt. Daarom zou er op deze wegen maximaal 30 km/u gereden mogen worden.
Onder andere deze straten staan in het mobiliteitsplan aangeduid als lokale erftoegangswegen en zullen daarom een snelheidsbeperking van 30 km/u krijgen:
- Voetsveldweg, De Uitpalingen en Eindestraat
- Spoorwegstraat en Kerkestraat
- Burgemeester Hendrickxstraat en Kruisstraat: gedeelte tussen de Hamsesteenweg en de Burgemeester Hendrickxstraat
- Fernand Van Baelstraat, Marcel Torfsstraat, Sint-Antoniusstraat en Bremstraat
- Sint-Michielspark
- Vuurkruisenstraat
- Kleine Zavelheide
- Breughellaan, Rembrandtlaan, Rubenslaan, Delvauxlaan, Permekelaan, Jesperslaan, van Dijcklaan en Ensorlaan.
"Hierdoor willen we vermijden dat er in deze straten nog te snel gereden wordt en/of dat deze als sluipweg zouden gebruikt worden.
Fietszones
Het mobiliteitsplan wil veel meer ruimte geven aan fietsers. De fiets neemt steeds meer een prominentere plaats in in het straatbeeld. Op plaatsen waar veel fietsers komen is het van belang dat zij ook beschermd worden. Dat doen we door bijkomende fietszones in te richten.
Sinds 1 april 2023 is de officiële naam van een fietsstraat gewijzigd in fietszone. De regels zijn wel hetzelfde gebleven:
- In fietszones mogen de fietsers de volledige breedte van de rijbaan gebruiken voor zover deze alleen in hun rijrichting opengesteld is en de helft van de breedte langs de rechterzijde indien de rijbaan in beide rijrichtingen opengesteld is.
- Motorvoertuigen hebben toegang tot fietszones. Zij mogen de fietsers evenwel niet inhalen.
- De snelheid mag in een fietszone nooit hoger liggen dan 30 kilometer per uur.
Deze straten worden nu ook ingericht als fietszone:
- Marcel Torfsstraat
- Breughellaan
- Geleegstraat - gedeelte tussen de Victor Lemmensstraat en de Caimolaan
- Koningin Astridplein - straten rond het plein
- Michellaan
Mobiliteitsraad
Met de komst van het nieuwe mobiliteitsplan is er ook een mobiliteitsraad opgericht. Die komt minstens drie keer per jaar samen om na te denken over de uitvoering van het mobiliteitsplan. De mobiliteitsraad is ook betrokken bij de bovenstaande maatregelen