Campus FLX opende deze week officieel De Leerloft, een volledig vernieuwde tweede verdieping die werd ingericht als flexibele leeromgeving voor alle graden. Het project wordt echter opgestart in de eerste graad en zal trapsgewijs geïntegreerd worden in alle graden. De nieuwe ruimte moet de kwaliteit van het onderwijs versterken door meer mogelijkheden te bieden voor differentiatie, ondersteuning en verdieping.
De Leerloft werd ontworpen als een duidelijke keuze voor kwaliteitsvol onderwijs.
Directeur Johan Schepkens licht toe: “We wilden geen prestigeproject, wel een plek die écht werkt. De Leerloft geeft onze leerkrachten de ruimte om op maat van leerlingen te werken en ze ondersteunt tegelijk de rust en structuur die we hier belangrijk vinden.”
De infrastructuur biedt leerlingen de kans om op eigen tempo te leren en sneller door te stromen naar verdiepend werk wanneer doelen bereikt zijn.
Johan Schepkens gaat verder: “Onze leerlingen verschillen in tempo, talent en behoeften. De Leerloft laat ons toe daarop beter in te spelen zowel door meer ondersteuning te bieden, als door leerlingen die snel gaan uit te dagen.”
Autonomie binnen een duidelijk kader
Voor de nieuwe pedagogisch directeur Cynthia Rosseneu is De Leerloft een directe vertaling van de FLX-visie. “De Leerloft combineert remediëring en verdieping op één plek,” zegt Rosseneu. “Leerlingen krijgen autonomie, maar altijd binnen een helder kader. Die duidelijkheid verhoogt hun betrokkenheid en hun gevoel van competentie. En dat zie je meteen in hun motivatie.”
De verdieping wordt bijvoorbeeld gebruikt voor de FLX-tickets, waarbij leerlingen die doelen bereikt hebben aan een zelfgekozen verdiepend project kunnen werken.
Onderwijs dat vooruitkijkt
De Leerloft past binnen de bredere strategische keuzes die de scholengroep en de school de voorbije jaren maakten.
Johan Schepkens: “We zetten al langer in op teamontwikkeling, sterke vakdidactiek en leerlingenbegeleiding. Deze infrastructuur versterkt dat allemaal. Ze geeft leerkrachten meer mogelijkheden om hun vakmanschap te tonen.”
Rosseneu ziet ook de langere termijn: “We bouwen aan leerlingen die kunnen plannen, reflecteren en zelfstandig werken. De Leerloft versnelt dat proces. Het is een ruimte die leerlingen sterker maakt in vaardigheden waar ze hun hele leven iets aan hebben.”
Sterke samenwerking
De directie benadrukt dat het project er kwam dankzij constructieve samenwerking tussen verschillende niveaus. Rosseneu: “Dit is het resultaat van veel handen: ons team van FLX, de scholengroep, de infrastructuurdiensten en het GO!. Je voelt dat we de ruimte krijgen om te groeien. Die ondersteuning maakt projecten zoals dit mogelijk.”