Wanneer de zomervakantie begint, is het voor velen ook direct tijd om eens grondig met het huis aan de slag te gaan. De bank van de muur, de stoelen onder de tafel vandaan en tijd om alles eens stevig onder handen te nemen. Toch blijkt zo’n grote schoonmaak voor velen nog een stuk lastiger te organiseren dan dat het aanvankelijk is. Om je een eindje op weg te helpen, hebben we een aantal tips voor je, die je hier perfect bij kunnen helpen. Er is namelijk niets zo vervelend, als niet weten waar je moet beginnen, terwijl je het liefst zo snel mogelijk aan de slag wilt. Doe er dus je voordeel mee.
Maak eerst een plan
Zonder plan aan de slag gaan is zo’n beetje het stomste wat je kunt doen. Zorg er daarom dus voor, dat je eerst rustig in kaart brengt welke ruimtes je allemaal hebt en wat daar gedaan moet worden. Je zit er natuurlijk niet op te wachten, dat je denkt klaar te zijn en er ineens nog een ruimte die vergeten is volledig moet worden gedaan. Noteer daarom voor jezelf alle ruimtes is het huis en bepaal welke taken hier gedaan moeten worden. Vervolgens is het zaak om te bepalen in welke volgorde je dit doet en niet geheel onbelangrijk, hoe je ervoor kunt zorgen dat het ook netjes blijft. Zo kun je planken aan de muur maken om spullen in op te bergen, maar ook een
opbergmand doet het altijd goed. Zo kun je spulletjes die je eigenlijk niet wilt weggooien toch nog bewaren, maar staan ze niet in het zicht.
De juiste schoonmaakmiddelen
Er is niets vervelender, dan je spullen niet voor elkaar hebben. Zorg er daarom dus voor, dat je exact weet wat je allemaal in de kast hebt staan en nog belangrijker, wat je allemaal nodig hebt. Werk ook hier weer volgens een vast schema en bepaal per ruimte wat je nodig hebt. Gelukkig kun je ook online tegenwoordig gemakkelijk en snel een checklist downloaden, waarmee je zeker weet dat je niets vergeet. Het zou immers zonde zijn, dat wanneer je met het verkeerde schoonmaakmiddelen aan de slag gaat, de
muurstickers kinderkamer per ongeluk verwijdert. Uiteraard is het wel zaak dat je ook de
wanddecoratie meeneemt tijdens je schoonmaaksessie, maar gebruik hiervoor wel de juiste middelen.
Werk van boven naar beneden
Om het voor jezelf overzichtelijk, maar ook eenvoudig te houden, is het belangrijk dat je van boven naar beneden werkt. Je hebt er natuurlijk niets aan, dat wanneer je net hebt gestofzuigd, je nog de bovenkant van de kast moet afnemen. De kans dat je vloer dan weer vol ligt met stof is relatief groot. Werk daarom altijd ook per ruimte van boven naar beneden, maar doe dit ook met je verdiepingen. Zo hoef je niet iedere keer trap op en af en kun je rustig kamer voor kamer afwerken en zo doorgaan naar de volgende verdieping. Totdat je uiteindelijk klaar bent en met een voldaan gevoel kunt terugkijken op een succesvolle planning.
(Buiten de verantoordelijkheid van de redactie)