Een opvallend cv geeft een goede eerste indruk. Het is het eerste wat een recruiter van je ziet. En gezien recruiters een cv maar heel kort bekijken, heb je dus ook maar heel even de tijd om indruk te maken. Hiervoor is het dus belangrijk dat je een cv hebt dat aantrekkelijk, gefocust, beknopt en duidelijk is. Je wilt in één klap laten zien dat jij de juiste kandidaat bent. Dus wil je graag opvallen? Volg dan deze vijf tips voor een
cv dat écht een goede eerste indruk maakt.
1. Weet waar het bedrijf naar op zoek is
First things first. Voordat je aan je cv begint, is het van belang dat je weet waar de werkgever naar op zoek is. Lees de vacature aandachtig en neem ook een kijkje op de website van het bedrijf. Focus op de bedrijfscultuur, bepaalde kernwoorden en wat er van jou verwacht zal worden in deze rol. Pas vervolgens je cv hierop aan: geef prioriteit aan je meest relevante werkervaring en laat informatie op jouw cv terugkomen die past bij de bedrijfscultuur.
2. Houd je cv kort en beknopt
Heb je onderzoek gedaan naar het bedrijf, dan ben je klaar om je cv te maken. Er is één belangrijke regel om te onthouden: houd je cv kort en beknopt. Een cv mag maximaal twee pagina’s bevatten, echter is in veel gevallen één pagina ook voldoende. Houd je cv dus beknopt door alleen recente en relevante ervaring op te nemen. Denk hierbij aan de informatie waarmee je je kunt onderscheiden van de concurrentie. Zo zorg je ervoor dat de recruiter niet afgeleid raakt en zich kan focussen op wat echt belangrijk is.
3. Ga voor een origineel ontwerp
Een origineel cv wordt gewaardeerd, alhoewel het ook niet een te gekke boel moet zijn. Je kunt hiervoor een cv template gebruiken of zelf een ontwerp maken. Zorg ervoor dat jouw ervaring en kwalificaties makkelijk te identificeren zijn, bijvoorbeeld door dikgedrukte titels. Kies voor een aantrekkelijk kleurenschema, zoals wit voor de achtergrond, zwart voor de tekst en een derde kleur voor belangrijke details. De visuele elementen mogen niet afleiden van de inhoud van je cv, maar moeten juist helpen opvallen.
4. Voeg een korte samenvatting toe
Het wordt vaak aangeraden om een korte samenvatting, oftewel een "persoonlijk profiel", op te nemen bovenaan je cv. Het is een korte beschrijving van jou als professional, waarin je jouw unieke waarde, vaardigheden en kwalificaties weergeeft. Vind je dit maar moeilijk? Probeer dan antwoord te geven op de volgende vragen: hoe zou je je werkervaring in één zin omschrijven? In welke vaardigheden blink je uit? Wat wil je graag bijdragen in een volgende rol? Zorg er voor dat je antwoord relevant is voor de functie waarop je solliciteert.
5. Maak gebruik van cijfers en statistieken
Heb je bepaalde resultaten die je kunt uitdrukken in cijfers? Maak hier dan zeker gebruik van. Probeer zo jouw professionele successen met cijfers te kwantificeren. Je kunt een recruiter zo een duidelijk beeld geven van jouw invloed op jouw vorige werkplek, en natuurlijk ook wat je zou kunnen betekenen in deze nieuwe rol.
Met bovenstaande tips maak je in een paar stappen een cv dat opvalt, en is die nieuwe baan binnen handbereik.
(Buiten de verantwoordelijkheid van de redactie)