Leopoldsburg staat in Limburg op een
mooie 6de plaats in de ranglijst van ondernemersvriendelijke gemeenten. Die rangschikking heeft ondernemersorganisatie VOKA-KvK Limburg opgemaakt op basis van 25 bedrijfsgelateerde indicatoren. De top drie wordt gevormd door Oudsbergen, Ham en Nieuwerkerken, terwijl achteraan Voeren, Maasmechelen en Maaseik bengelen. "Een sterk en slank lokaal bestuur is er een met meer bestuurskracht, een ondernemende visie en een duidelijke focus op haar kerntaken. Enkel zo kunnen steden en gemeenten een goed beleid voeren dat zowel voor burgers als bedrijven gunstig is op lange termijn", stelt VOKA. Als leidraad voor deze zaken richting de lokale verkiezingen presenteert Voka – KvK Limburg 42 unieke verkiezingsmemoranda, één voor elke gemeente.
Voor Leopoldsburg zijn er de volgende prioriteiten:
1. Lokaal aanpakken van ongekwalificeerde uitstroom
Leopoldsburg kent een zeer hoog percentage
ongekwalificeerde schoolverlaters. Echter,
lokale besturen kunnen samen met sectoren en
lokale ondernemingen de aantrekkelijkheid van
arbeidsmarktgerichte opleidingen verhogen. Een
goede lokale databank en bijhorend beleid in
functie van maximale kansen op een kwalificatie en
kwalificerende loopbaan zijn hierbij cruciaal. Maar
ook preventie is belangrijk. Hierbij kan een goede
studie-oriëntering een bepalende factor zijn. Zet
daarom ook in op een duidelijke en transparante
communicatie tussen ondernemers, onderwijs en
het lokaal bestuur.
2. Ruimte om te ondernemen
Gelet op de negatieve evolutie van de
economische ruimte en de zeer hoge
bezettingsgraad van bedrijventerreinen in
Leopoldsburg benadrukken we de cruciale rol
die het lokaal bestuur heeft bij het vormgeven
van het ruimtelijk beleid. Het lokaal bestuur
kent het terrein, behandelt het gros van de
vergunningsaanvragen en bepaalt grotendeels
hoe onze ruimte eruitziet. Gezien het acuut
tekort aan ruimte om te ondernemen dat er
vandaag al is, vragen we het toekomstig bestuur
vooruit te kijken en een strategische voorraad
voor de (vooral niet-verweefbare) industrie te
reserveren. Met de bouwshift in het vooruitzicht
wordt het na 2040 bijna onmogelijk om nog
bedrijfsruimte in te plannen.
3. Zorg voor een goed ontsluiting van bedrijventerreinen en tewerkstellingspolen.
Gelet op de beperkte mobiliteitsinvesteringen vragen we meer aandacht te hebben voor de
ontsluiting van bedrijventerreinen. Doe vooraf een bereikbaarheidstoets bij het inplanten van
nieuwe bedrijvenzones en andere tewerkstellingspolen zoals de nieuw te bouwen gevangenis.
Slim ruimtegebruik stimuleert duurzame mobiliteit. Het lokaal ruimte- en vergunningenbeleid
moet hierop afgestemd worden om tot een integrale aanpak te komen. De ontsluiting van
(perifere) bedrijventerreinen moet beter. Stem het openbaar vervoer meer af op de noden van
de bedrijvenzones. Creëer directe en veilige fietsverbindingen naar de bedrijvenzones om woonwerkverkeer met de fiets te faciliteren. Zet in op een vlotte bereikbaarheid van bedrijventerreinen
voor logistieke operaties, inclusief voldoende vrachtwagenparkings. Lokaal bestemmingsverkeer
moet steeds mogelijk blijven.