Wellicht nog volgend jaar starten ingrijpende werken in de Kanaalstraat. Dat is gezegd in de gemeenteraadscommissie algemene zaken. De vernieuwing van de Kanaalstraat is een dossier waaraan binnen de gemeente al een hele tijd gewerkt wordt.
Het project behelst meer dan de Kanaalstraat alleen. Het loopt van de N18 (Antwerpsesteenweg) tot aan De Scheuten en ook een deel van de zijstraten wordt mee aangepast. Het wordt een omvangrijk project met rioleringswerken, de heraanleg van het wegdek en de aanleg van volwaardige fietspaden. Er zal in functie van de beschikbare ruimte een combinatie van aanliggende, verhoogde fietspaden en vrijliggende fietspaden komen (met een groenstrook van 1 m tussen de rijweg en het fietspad). De gemeente wil zo weinig mogelijk gaan onteigenen.
Voor de veiligheid in de Kanaalstraat en om aan de regelgeving rond fietspaden te voldoen, zal de snelheid op de volledige Kanaalstraat worden verlaagd tot 50 km/u. Dit gaat men misschien controleren met een trajectcontrole, maar ook het wegbeeld wordt daarvoor aangepast: over het grootste deel van het traject gaat de rijweg versmald worden tot 5 m. Alleen op het stuk tussen de Olmenweg en de N18, waar lijnbussen moeten passeren, zal de weg 5,6 m breed zijn. Door deze versmalling zijn de huidige verhoogde kruispunten niet langer noodzakelijk. De tonnagebeperking van 5 ton blijft wel van kracht in de hele Kanaalstraat.
Voor dit enorme project kan het gemeentebestuur rekenen op heel wat subsidies. Het zal niet alleen de verkeersveiligheid ten goede komen, maar ook een positieve impact hebben op het milieu door het grote aantal woningen dat op een gescheiden rioleringssysteem zal aangesloten worden. De gepresenteerde ideeën liggen nog niet definitief vast en de plannen moeten nog gefinaliseerd worden. De concrete werken zullen dan ook ten vroegste starten in 2023.
Recentste nieuws Leopoldsburg