Vanaf volgend jaar starten de werken aan de
Kanaalstraat en (een deel van) de zijstraten. In een infovergadering werd de
eerste informatie gedeeld over het ontwerp. Na de aanstelling van de aannemer volgt er nog een tweede infovergadering voor de bewoners die zal gaan over het verloop van de werken. Het hoofddoel van de werken is om gescheiden riolering en fietspaden aan te leggen in de Kanaalstraat en de Oudstrijdersstraat. Daarvoor moet deze straat volledig opengebroken worden en daarom zullen we ze ook ineens vernieuwen. Daarnaast zal men ook de nutsleidingen in de Kanaalstraat en Oudstrijdersstraat onder de grond brengen.
De nutsmaatschappijen gaan van deze werken ook gebruik maken om leidingen te vernieuwen. De Watergroep zal bijvoorbeeld verouderde waterleidingen vervangen. Iedereen krijgt ook een digitale gas- en elektriciteitsmeter (tenzij je een uitzondering hebt voor zonnepanelen).
Het project is ruimer dan alleen de Kanaalstraat. Ook (stukken van) een aantal zijstraten worden meegenomen en ook de Molenbergstraat zit in het project
Gescheiden riolering
De bedoeling van gescheiden riolering is dat het regenwater gescheiden wordt van het afvalwater. Het lijkt misschien niet logisch, maar een waterzuiveringsinstallatie werkt beter als het water vuiler is. Daarom wil men regenwater niet meer in de zuiveringsinstallaties krijgen omdat die het afvalwater verdunnen. Het regenwater wordt vertraagd afgevoerd naar beken en rivieren.
Mensen die in een straat wonen waar gescheiden riolering aangelegd wordt, moeten hun afvalwater verplicht gescheiden aanbieden. Ze worden daar wel bij geholpen. Nog voor de werken komt er een adviseur aan huis om de situatie te bekijken en te adviseren welke aanpassingen er best gebeuren om in orde te zijn. Er zijn voor deze werken ook premies voorzien.
Vernieuwde wegen en fietspaden
De wegen worden helemaal opgebroken en opnieuw aangelegd. De meeste wegen legt men opnieuw aan in asfalt, de fietspaden in beton. De bermen worden aangelegd volgens het nieuwe inrittenbeleid.
De wegbreedtes worden aangepast, zodat de wegen passen in het nieuwe mobiliteitsplan van Leopoldsburg. De snelheid wordt in de hele Kanaalstraat verlaagd van 70 naar 50 km/u. Er komt ook een trajectcontrole om deze snelheid te bewaken. Er zullen geen verhoogde kruispunten meer zijn. Tussen de Middenlaan en de spooroverweg moeten bussen van De Lijn kunnen passeren. Daarom wordt de weg daar 6,8 m breed. Op de meeste andere plaatsen wordt de weg 6 m breed. Daarnaast komen er aan beide zijden aanliggende, verhoogde fietspaden van 2 m breed (zie voorbeeldfoto).
De moeilijkste aanpassing is die van de spoorovergang. De nieuwe fietspaden zullen aansluiten op de bestaande fietspaden die er al liggen tot aan Antwerpsesteenweg. Om dat te realiseren, wordt de spoorweg verbreed en verschuift de as van de weg licht.
Uitvoering en timing
Tijdens de werken wil men de hinder voor de bewoners zoveel mogelijk beperken. Daarom zijn de werken verdeeld in 8 fasen (zie afbeelding). De doorgang van de Middenlaan naar de Atheneumstraat blijft gedurende de hele periode toegankelijk. Na het aanleggen van de riolering zal de sleuf altijd onmiddellijk weer gedicht worden. Er wordt ook minder-hinder-steenslag gelegd waar je met de wagen (langzaam) over kunt.
Het gehele project zal ongeveer 2,5 jaar in beslag nemen, maar dat is dus verspreid over de verschillende fasen. De vermoedelijke start van de werken is voorzien in het voorjaar van 2025.