Het is nu definitief
: warenhuisketen Albert Heijn komt naar Lommel,
en wel op de locatie op de Adelberg waar zich nu nog de bussen
bevinden. Als alles loopt zoals het zou moeten, zou binnen ca.
anderhalf jaar de winkel reeds open kunnen! De plannen (
schets bovenaan) werden
gisterenavond aan de omwonenden toegelicht door schepen Walter Creemers, Luc Van Looveren van Adins - Van Looveren architecten (Gent) en een afgevaardigde van Albert Heijn. Het wordt een
gecombineerd complex, met enerzijds
1500 vierkante meter winkelruimte en daarbovenop (tot 4 bouwlagen)
29 appartementen. De parking met 100 parkeerplaatsen komt achteraan, en is voor de winkelende klanten
bereikbaar via de Brouwerijstraat.
In samenspraak met het stadsbestuur zal deze parking ook buiten de
openingsuren van de winkel bruikbaar zijn, o.a. als speelruimte voor
kinderen. Voor de bewoners komt er een ondergrondse parking die
bereikbaar zal zijn links vooraan van het gebouw via de Adelberg. Ook de
ingang van de winkel zal zich achteraan bevinden. Architect Luc Van Looveren en
bouwheer R&R (Overpelt) benadrukken dat het een erg mooi gebouw zal
worden en een verrijking zal zijn ten opzichte van het lelijke en
troosteloze gebouw dat er zich nu bevindt. De architect benadrukt ook
dat er
duurzaam en energiezuinig gebouwd zal worden, met een hoge
dichtheid, met een goeie mix van grote en kleinere appartementen. Ook
werd in de plannen rekening gehouden met de omwonenden en daarom zal
zowel het gebouw als de gedeeltelijke parking ca. een meter verzakken
ten opzichte van de huidige bebouwing. Rondom de parking zullen groen en bomen worden aangeplant. En om geen doodse, lege en kale gevel
aan de voorkant te hebben, zal deze met een print 'versierd' worden - men denkt daarbij aan bomen,
vlinders,... maar dit wordt nog even afwachten.
Het hele project heeft ondertussen ook
al een hele weg afgelegd,
zo werden er reeds verscheidene studies en instanties geraadpleegd naar
haalbaarheid, verkeersafwikkeling e.d. Wat de haalbaarheid betreft wist
de afgevaardigde van de winkelketen te vertellen dat er in Nederland
zelf geen echte groei meer kan gerealiseerd worden, maar in België wél.
Zij willen dan ook absoluut naar Lommel komen met een vestiging, en
rekenen hierbij op
een gemiddelde van 1300 klanten per dag, met
een piek van 2000 op de zaterdag. Ook de verkeersafwikkeling werd reeds
onderzocht, en hier wijzen de studies erop dat er weliswaar iets méér
verkeer zal komen, maar dat dit zeker niet tot onoverkomelijke problemen
zal leiden. Vooral aan enkele kruispunten in de buurt zullen wat
aanpassingen moeten komen, eventueel verkeerslichten op
Klachtloop/Molsekiezel. En vooral ook: de overlast van de in- en
uitrijdende bussen zal verdwenen zijn.
Na de uiteenzetting kregen
de talrijk opgekomen omwonenden nog
de kans tot het stellen van vragen of het geven van opmerkingen.
Verschillende onder hen bleven toch nog erg bezorgd omwille van hun
privacy én de verkeersveiligheid.
Een greep uit de vragen:- komen er oversteekplaatsen voor voetgangers en fietsers ter hoogte van het project?
- gaat er toch geen overbelasting van de Adelberg komen?
- is een extra grootwarenhuis eigenlijk wel nodig in Lommel? Er zijn er immers al zoveel...
- komen er maatregelen om mensen te ontraden de Doorgangstraat en Wanstraat als sluipweg te gaan gebruiken?
-
waarom de inplanting niet voorzien in het gebouw van de huidige
Delhaize, die zou verdwijnen. Zeker ook gezien de nakende fusie van
Delhaize met Albert Heijn?
- een oversteekplaats aan uitgang Adelbergpark - Adelberg zou zeker ook geen overbodige luxe zijn;
-
de parking, die dus multifunctioneel gaat gebruikt worden... zal dit
weer niet dé plek worden voor 'hangjongeren' met de nodige overlast
(drank, drugs, lawaai,...)?
Na de nodige antwoorden kon iedereen
duidelijk geïnformeerd naar huis vertrekken, en kan het dossier nu zijn
administratieve weg beginnen, met als eerste stap de effectieve
bouwaanvraag. (
Foto boven voorzicht nieuwbouw Adelberg vanuit richting Lepelstraat - foto Luc Van Looveren van Adins - Van Looveren architecten, onderaan huidig voor- en achterzicht, locatie van toekomstige parking - Foto's Jan Buyens.