"In het centrum zijn geen winkels meer, ik ga daar niet meer winkelen", een verzuchting bij veel mensen. Maar daar zou je je wel eens in kunnen vergissen! Akkoord, er is veel leegstand, maar in Lommel centrum zijn toch ook nog heel wat winkels, en vele daarvan worden al jaren uitgebaat door enthousiaste winkeluitbaters die jouw bezoekje meer dan waard zijn. En daar schenken we bij Internetgazet Lommel graag meer aandacht aan, vooral dan aan het persoonlijke verhaal.
In galerij Vivaldi vind je al meer dan 25 jaar Lodge Shoes, een vaste waarde voor dames die op zoek zijn naar comfortabele én stijlvolle schoenen. Achter de toonbank staan eigenares Anja en haar rechterhand Elly, die samen de winkel draaiende houden met veel passie en toewijding.
Anja startte de zaak in 1999 in galerij Vivaldi, toen nog met een aanbod voor zowel heren als dames. In 2007 besliste ze zich volledig toe te leggen op
damesschoenen en accessoires. “We merkten dat klanten alsmaar meer belang hechten aan comfort, maar toch ook een mooie schoen willen dragen,” vertelt Anja. “Modecomfort noemen we dat: elegantie combineren met draagbaarheid.”
De collectie bij Lodge Shoes is dan ook breed. Van jonge klanten die voor een handtas van Liu Jo komen of hun eerste paar kwaliteitsvolle schoenen zoeken tot dames met wat ‘moeilijkere voeten’ die nood hebben aan speciale pasvormen: iedereen vindt er iets dat past. “We hebben verschillende breedtematen en modellen die ook voor oudere voeten ideaal zijn,” legt Elly uit. “Dat maakt dat ons cliënteel heel gevarieerd is, van tieners tot dames op leeftijd.”
Aanvankelijk runde Anja de winkel helemaal alleen, maar al ruim vijftien jaar is Elly haar vaste steun. “In het begin stond ik hier vaak tot laat, en sinds Elly erbij kwam, delen we de taken. We voelen elkaar perfect aan,” zegt Anja.
Die samenwerking strekt zich ook uit tot de buurt. In Lommel heerst er volgens de dames een
collegiale sfeer onder de zelfstandige handelaars. “We sturen klanten gerust door naar een collega als wij niet hebben wat ze zoeken,” legt Elly uit. “Dat werkt in twee richtingen. Uiteindelijk willen we allemaal dat de klant geholpen wordt.”
In de loop der jaren zagen de dames het
koopgedrag veranderen. “Vroeger was het simpel: als je een schoen niet in de juiste maat had, dan paste de klant vaak een ander model. Nu nemen ze meteen, waar je bijstaat, een foto van het etiket en gaan online zoeken,” vertelt Anja. “Die drempel om online te kopen is helemaal weg. Hoewel ik soms wel die welbepaalde schoen in de juiste maat kan bestellen.”
Toch heeft Lodge Shoes een
trouw klantenbestand dat bewust kiest voor persoonlijk advies. “Je merkt dat mensen graag even binnenstappen, passen en voelen. Dat is iets wat online nooit kan vervangen worden,” zegt Elly.
Waar veel winkels inspelen op snelle trends, blijft Lodge Shoes trouw aan haar visie. “We kiezen bewust voor
kwaliteit en een
middenklasse prijssegment,” legt Anja uit. “Niet het allerduurste, maar zeker ook geen goedkope wegwerpschoenen. Onze klanten komen hier omdat ze weten dat ze een paar schoenen kopen dat niet alleen mooi is, maar ook lang meegaat.”
Na meer dan twee decennia is de passie nog lang niet verdwenen. “Je moet dit echt graag doen,” glimlacht Anja. “Het vraagt veel tijd – van collecties samenstellen tot beurzen bezoeken en mee zijn met de laatste trends – maar het geeft ook veel voldoening.”
“We hebben in de winkel ook niks staan dat we zelf niet graag zien”, vult Elly aan. “Daarom niet voor onszelf, wel voor bepaalde klanten. Zeker bij het aankopen zien wij eigenlijk onze klanten voor ons, zo van “die gaat dat leuk vinden!” We zien zeker ook wat we zeker niét moeten binnenhalen, want dat we dat bij ons niet kwijt raken.”
Anja knikt instemmend: “Het mooiste is wanneer klanten na jaren nog terugkomen en zeggen dat ze nergens anders schoenen vinden zoals bij ons. Dat maakt het de moeite waard.”