Vanaf aanstaande maandag kan u op VTM2 kijken naar een nieuwe realityshow. Centraal staat de vermogende Peter Gillis, een selfmade miljonair uit Brabant (NL) en zijn familie. In het programma 'Familie Gillis: massa is kassa' worden de eigenaar van De Oostappen Groep Vakantieparken en zijn gezin gevolgd in hun dagelijkse leven. Samen zwaaien ze de scepter over tien vakantieparken in Nederland en België, waaronder Parelstrand en Blauwe Meer.
In Nederland kende de serie een dergelijk succes, dat er momenteel aan een tweede seizoen wordt gewerkt, maar de reacties zijn er niet allemaal even positief. Zo worden er toch vragen gesteld bij de wijze waarop de familie Gillis haar vermogen bij elkaar kreeg. Zijn huidig vermogen wordt geschat op 85 miljoen euro! Afgelopen jaar viel de Fiscale Inlichtingen- en Opsporingsdienst (FIOD) binnen op enkele van zijn parken en zijn hoofdkantoor in Asten. De speurders van de fiscus vonden wat vals geld en een vuurwapen, maar waar ze echt naar op zoek waren was de boekhouding. Er klopte namelijk iets niet met de opbrengsten uit de verhuur van zijn huisjes en stacaravans, aldus een goed ingevoerde bron bij Quote. De FIOD nam de boekhouding in beslag en is sindsdien bezig die door te kammen. Dat kost tijd, maar het onderzoek is thans in een ‘afrondende fase’, aldus een woordvoerder van het OM.
Ook het huisvesten van arbeidsmigranten en de opvang van asielzoekers brachten de familie de afgelopen zes jaar minstens 138 miljoen euro op aan omzet, zo schat het tijdschrift 'Quote'.
Het Lommelse stadsbestuur is niet de beste vriend van Gillis. Zo vertelt schepen Karel Wieërs: "Gillis is jarenlang zijn gang gegaan, trekt hele bouwwerken op zonder vergunning, herbergt arbeidsmigranten. Maar nu is de maat vol... Hij durft alles."
Maar gezien het groot aantal kijkers, zijn er uiteraard ook heel wat positieve reacties op het programma. Zo noteerden we bv. deze veelzeggende uitspraak: "Zo fout dat het toch heerlijk is om naar te kijken...". De familie zélf wil dankzij deze realityreeks af van het negatieve imago, en wil net 'die andere kant' van hen laten zien.
Benieuwd wat de Vlaamse kijker hier van gaat vinden. (JB)