Wie kent Bobbejaan Schoepen niet! Misschien de jongere lezers, maar de oudere generatie kent vast zijn oeuvre, met onder andere 'De lichtjes van de Schelde', 'Eerbied voor jouw grijze haren' en 'Café zonder bier'. Dit jaar zou Bobbejaan Schoepen, artiestennaam voor Modest Schoepen, 100 jaar geworden zijn, en dan past een groot eerbetoon aan hem als één van onze grote muzikale monumenten. Daarvoor moest je vanavond in De Adelberg zijn.
Bobbejaan Schoepen (1925-2010) was wellicht onze
allereerste ‘vedette’ (in de breedste zin van het woord) die een ongelooflijk muzikaal parcours heeft afgelegd. Met zijn ongebreidelde fantasie en onweerstaanbare humor bracht hij wat zonneschijn en een stukje Amerikaanse droom in de wat duistere jaren na de oorlog en de euforische jaren 50 en 60.
In een niet zo ver verleden werd Bobbejaan geregeld muzikaal geëerd door genreoverschrijdende muzikanten als Daan, Mauro, Roland Van Campenhout, Axelle Red, Geike Arnaert, Elko Blijweert, Geoffrey Burton, Los Speedy Bobs (Gregory Frateur, Roy Aernouts en de betreurde Tom Pintens), Klaas Delrue, Guido Belcanto, Isabelle A, Barbara Dex en Jan De Smet.
De nieuwe ‘muzikale monumentenzorg’ werd dit keer toch weer helemaal anders ingevuld door jonge talenten Otto-Jan Ham en Nele Paelinck in combinatie met ervaringsdeskundigen Barbara Dex en Jan De Smet, begeleid door het wonderbaarlijk wendbaar orkest De Goede Moordenaars: Stoy Stoffelen, Dominique Vantomme, Guido Op de Beeck en Firmin Michiels.
En neen, het was absoluut geen nostalgische avond, maar een
grandioze ode aan het vakmanschap van één van onze grootste artiesten.
(Foto Robert Boons)