Voor CD&V moet er op korte termijn komaf worden gemaakt met de
verkeersflessenhals Kerkstraat / Kerkplein. Tegelijkertijd moet de Kerkstraat een echte wandelstraat worden. Dat zegt de fractie in een persmededeling. Volgens de CD&V is de toestand aan het Kerkplein en aan de Kerkstraat onhoudbaar geworden.
In maart van dit jaar kondigde de bestuursmeerderheid aan dat de Kerkstraat "op korte termijn" verkeersvrij zou worden. Maar een verkeersvrije Kerkstraat en een gedeeltelijk verkeersvrij Dorp zijn op dit ogenblik onmogelijk, zegt CD&V-fractieleider Jan Bouly: "De randvoorwaarden, zeg maar de startvoorwaarden, zijn niet vervuld. Daar gaat het om de herinrichting van de ring en extra parkeergelegenheid. Een verkeersvrije Kerkstraat zonder die flankerende maatregelen is niet haalbaar. De kar kan niet voor het paard worden gespannen."
De verdienste van het verkeersplan van de huidige bestuursmeerderheid is dat de verkeersproblemen worden erkend en dat er een initiatief werd genomen, zegt Bouly nog. "Maar de begrijpelijke weerstand tegen de al te voortvarende plannen – zie ook Stadslaan – mag geen beletsel zijn om samen verder te denken. Lommel mag niet met lede ogen toezien hoe het meer en meer dichtslibt. Als Lommel voor inwoners en bezoekers aantrekkelijk wil blijven, moet het iets doen aan de prangende verkeerssituatie."
Voor de CD&V is er alvast op korte termijn een voorlopige oplossing mogelijk voor de flessenhals Kerkplein/Kerkstraat.
Bouly: "Maak van de Kerkstraat een non-st(r)opstraat. D.w.z.
1. Kerkstraat met een kruis: wie de Kerkstraat inrijdt vanuit het Kerkplein, slaat af naar de Kloosterstraat. Wie de Kerkstraat inrijdt vanuit het Dorp, slaat af naar de Rode Kruisstraat.
2. Bushaltes op het plein en niet op de weg. De bushaltes ter hoogte van de kerk krijgen een eigen stopstrook langs en niet op de openbare weg. Zo helpen zij het verkeer, in plaats van het te stremmen.
3. De Kerkstraat wordt een wandelstraat."
Het voorstel biedt volgens CD&V ook het voordeel dat de nieuwe situatie niet onomkeerbaar is en dat ook een verkeersvrije Kerkstraat in de toekomst niet uitgesloten is. Tijdens de overgangsfase moet er werk gemaakt worden van de nodige flankerende maatregelen.